waarom krijg je na het eten van een grote hap ijs hoofdpijn?

bij een grote hap ijs of slok ijskoud drinken krijg je van die stekende hoofdpijn. Deze is echter weer binnen een paar seconden weg... hoe en waarom die hoofdpijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goeie vraag! Dat wil ik ook wel eens weten!:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat door de koude in je hals je bloedvaten eventjes vernauwen.
Cryofiel
14 jaar geleden
Dit ken ik echt helemaal niet. Nooit last van gehad. Kan me er weinig bij voorstellen. Kan het zijn dat dit alleen bij sommige mensen optreedt, en dat de meesten het verschijnsel niet kennen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij hoort bij die 2 derde vd mensen die er géén last van hebben
Cryofiel
14 jaar geleden
Hee, dan hoor ik eindelijk eens bij de meerderheid! ;-)

Het beste antwoord

Het is warm weer en je hebt zin in een lekker koud ijsje. Je neemt een grote hap en.......o nee hoofdpijn. Eenderde van alle mensen heeft hier last van en dit is wat er gebeurt. Als je een hap van je ijsje neemt, komt deze in je mond. Je proeft de smaak met je tong en tegelijkertijd raakt het ijs je gehemelte (ook wel verhemelte genoemd). Dit is de bovenkant van je mond. Hierin lopen veel bloedvaten (buizen die het bloed door je lichaam vervoeren) en zenuwen (kabeltjes die verbinding maken met je hersenen).

Het koude ijs zorgt ervoor dat je gehemelte ook koud wordt. Dit merken je zenuwen en geven een signaal naar je hersenen. Automatisch worden nu in je hoofd alle bloedvaten groter om meer warm bloed te kunnen brengen. En dat doet pijn en kan een bonzend gevoel geven. Het duurt ongeveer vijf minuten en gaat vanzelf over.

Het is een vervelend gevoel, maar is niet gevaarlijk. Er is dus niets mis met je lichaam, maar het reageert alleen op het koude ijs. Het kan soms ook gebeuren bij ander koud eten of drinken. Als je er last van hebt en je wilt het vookomen, moet je proberen om niet te snel te eten of grote happen te nemen. Het helpt om kleine hapjes te nemen en deze te verwarmen op de tong voor in je mond. Eet smakelijk! .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (3)

Het is een koude-shock...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat je voelt als je iets kouds eet, zijn je aderen. De zenuwen die door je verhemelte lopen, vinden het ijsje of de milkshake dan veel te koud voor je hoofd. Ze reageren door de aderen in de voorkant van j hoofd ineen wijd open te zetten. Zo willen ze de temperatuur van je mond omhoog brengen. Het drukverschil dat daarmee gepaard gaat, kan kortstondig flink pijn doen. Een brainfreeze noemen ze dat in Amerika. Daar bestaat zelfs een merk milkshake met die naam. Een ijsjeshoofdpijn hoort wel na een minuut of 2 te zijn afgelopen. Soms heb je er ook even kiespijn bij.

Toegevoegd na 3 minuten:
Leuk Amerikaans stripje gevonden: http://www.strategyisforimbeciles.com/drawings/brainfreeze.jpg
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
IJshoofdpijn is een vorm van hoofdpijn die ontstaat als men koude drankjes of voedingsmiddelen te snel tot zich neemt, een voorbeeld hiervan is het eten van consumptie-ijs of ijsblokjes.

IJshoofdpijn kan ook ontstaan als men enkele seconden met het hoofd onder een ijskoude douche staat, of met het hoofd door een golf gaat bij een ijskoude zeetemperatuur.

Een ijshoofdpijn wordt veroorzaakt doordat het gehemelte in contact is geweest met een koude substantie, de koude substantie irriteert de zenuwen, met als gevolg een ijshoofdpijn. De pijn is waarschijnlijk het gevolg van samentrekkende kleine bloedvaten, de pijn gaat echter meestal na enkele seconden weer weg, door de tong tegen het gehemelte aan te drukken.