Waarom hebben met mensen met een hoog IQ vaak een gebrek aan sociale contacten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Ik denk dat hoogbegaafden op jonge leeftijd door hun kennis en manier van denken geen aansluiting kunnen vinden bij hun leeftijdsgenoten. Hierdoor hebben ze in de daarvoor cruciale periode geen gelegenheid ervaring hiermee op te doen wat resulteert in sociaal gestoorde volwassenen.

Toegevoegd na 24 minuten:
Sociaal gestoord is in dit verband niet als hard negatief bedoeld maar dient opgevat te worden als sociaal niet zo vaardig als anderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Wat hard uitgedrukt, maar in wezen waar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hard? Zo was het niet bedoeld, nu ik het terug lees, waarschijnlijk door dat 'sociaal gestoord' maar dat is slechts een uitdrukking.
Cryofiel
14 jaar geleden
Ja, ik had het inderdaad over dat "sociaal gestoord". Klinkt zo, tja, zeg maar: alsof ze hopeloze gevallen zijn. Maar ik snapte wel wat je bedoelde, hoor! Ik las het als "sociaal niet zo vaardig als anderen".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo was het ook bedoeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeg maar sociaal gehandicapt, dan is iedereen tevreden ;)

Andere antwoorden (8)

Omdat de IQ-test bovengemiddeld veel niet-sociale vragen stelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze vaak niet begrepen worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
neem b.v. jannes vd wal die dammer.
Omdat je aan de mensen met een hoog IQ die wél ook sociale vaardigheden hebben, niets merkt.

Met andere worden: er zijn ook genoeg mensen met een hoog IQ die wél veel sociale contacten hebben. Alleen ken je die als leuke kennis, goede vriend of aardige collega, en niet als 'die jongen die een beetje raar is, maar wel heel slim'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Andere 'woorden', niet 'worden'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar zit zeker ook wat in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De laatste categorie waar je over heb is vaak mensen met Syndroom van Asperger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
die laatste categorie? Dus mensen met een hoog IQ en veel sociale contacten? Mijn zoon heeft Asperger, en beslist niet veel sociale contacten. Helaas...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Helemaal mee eens. Ik ken voldoende mensen met een hoog IQ die wel sociaal vaardig zijn en er een uitgebreide vriendenkring op nahouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@gootje08, mijn zoon net zo, hoe langer hoe minder
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*gootje08, laatste categorie, lees ik "die jonge die een beetje raar is" en daar haak ik op in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar ze bedoelt juist: NIET die jongen die een beetje raar is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedoelend, dat is die jongen met hoog IQ en gebrek aan sociale contakten, die kennen we als die rare jonge.
Dat is het stereotype hiervoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die jongen die een beetje raar is, kán asperger hebben, dat is waar. Maar hij kan ook simpelweg een beetje raar zijn. En tegelijkertijd heel slim. Asperger is een diagnose die tegenwoordig wel wat erg snel geplakt wordt op mensen die we vroeger gewoon 'sociaal onhandig' hadden genoemd, maar die volgens mij gewoon binnen het normale menselijke spectrum vallen. Overigens: mensen met Asperger hebben helemaal niet per se een opvallend hoog IQ.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En toch kan het heel fijn zijn, als je eindelijk die diagnose hoort, na jarenlang je te hebben afgevraagd hoe en wat. Daarna kan je verder met het gegeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@SuzyQ, als je je niet voldoende hebt verdiept in de materie is het wel heel hard voor mensen die jaren hebben geploeterd met hun kind (zoals wij) voordat er een diagnose is gesteld waar ze mee verder kunnen, als er mensen zoals jij zijn die van buitenaf oordelen dat het etiketje wel heel snel wordt geplakt. Want ik kan je verzekeren dat dat etiketje echt zo snel niet wordt geplakt, althans niet in ons geval. En over het algemeen gezien hebben Aspergers een redelijk hoog IQ, daarom wordt ook deze diagnose vaak redelijk laat gesteld, omdat ze het vrij lang kunnen verbergen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@gootje, ook het onbegrip breekt je soms op. Zelfs van de hulpverlening.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Kirstenwind (en Gootje) ; volgens mij ben jij zelf begonnen 'die jongen die een beetje raar is' te classificeren als iemand met het syndroom van Asperger, dat overigens helemaal losstaat van intelligentie (het kan wel, het hoeft niet). Hier mensen betichten van onbegrip vind ik dan wel erg ver gaan. Ik ken twee kinderen met het syndroom van asperger, en geen van beiden zijn ze hoogbegaafd . (1 gemiddeld, 1 zelfs zeer zwak). In Suzy's antwoord schoot mij het plaatje binnen van de klassieke 'nerd', die verder geen enkele afwijking of syndroom heeft, maar waar we er denk ik allemaal wel eentje van kennen. Die beetje slome jongen met die hoogwaterbroek en dat wat-kan-mij-het-schelen-hoe-mijn -haar-zit-kapsel, en eventueel die foute bril.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Marleen, je hebt gelijk. Ik had daar geen Asperger in gelezen, en reageerde in eerste instantie op Kirsten, en niet op Suzy.
Ik reageerde pas op Suzy toen ze zei dat er wel erg snel een etiketje wordt geplakt. Omdat ik persoonlijk in die situatie zit, reageer ik emotioneler. Dat gebeurt met reacties, de ene reactie ontlokt de andere en dan gaan ze lang niet meer allemaal over het gegeven antwoord. Dat heb ik al vaak onder verschillende antwoorden met meerdere reacties gezien.
Ik wil ook niet zeggen dat Asperger gelijk staat aan hoogbegaafd, alleen dat procentueel gezien het merendeel van de Aspergers een "hoger" IQ heeft. Niet iedereen met een hoog IQ is gelijk hoogbegaafd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie antwoord boven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Marleen.Ik had SuzyQ ook in eerste instantie een + gegeven. Allen de latere reactie "Asperger is een diagnose die tegenwoordig wel wat erg snel geplakt wordt op mensen die we vroeger gewoon ‘sociaal onhandig’ hadden genoemd"schoot even in het verkeerde keelgat. Dit moet je zien in het kader van jarenlange problemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie dat mijn opmerking nogal wat losmaakt. Voor de duidelijkheid even dit: Ik heb van héél dichtbij ervaring met (de diagnose) asperger. Ongetwijfeld zijn er mensen voor wie die diagnose een opluchting is, waar jaren van geploeter aan vooraf zijn gegaan. Ik zeg dan ook niet dat dat etiketje *altijd* te snel of ten onrechte wordt geplakt. Wel zie ik een tendens dat deze diagnose de laatste paar jaar sneller wordt gesteld, zowel door leken (zoals hier 'die rare jongen' direct wordt geïnterpreteerd als 'die jongen met asperger') als door professionals. Wat vroeger nog gezien zou worden als onderdeel van het normale menselijke spectrum, wordt dan ineens gezien als een syndroom. En dat heeft lang niet altijd positieve gevolgen, zoals ik helaas van dichtbij mag meemaken. Niemand hoeft het met mij eens te zijn, maar mijn mening komt niet voort uit het 'me niet voldoende verdiept hebben in de materie' .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ben ik met je eens, Suzy. Een paar jaar geleden was het PDD-Nos, en de jaren daarvoor ADHD. Er zijn inderdaad meer dan genoeg mensen die het daadwerkelijk hebben - al wil ik de discussie of het ziektes zijn of persoonlijkheidstypen nog wel eens aangaan, vooral waar het ADHD betreft - maar het wordt ook heel makkelijk geplakt op kinderen met behoorlijk eenvoudig aanwijsbare opvoedingsproblemen.
Het normale volk is dan vaak geen uitdaging voor hen... Dus dan beperk je jezelf nogal sociaal gezien...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat mensen bij voorkeur en voornamelijk omgaan met mensen van ongeveer gelijk denk- en belevingsniveau. Naarmate je IQ signifikant lager of hoger is dan gemiddeld, wordt de spoeling dunner, en zal het dus moeilijker zijn om veel gelijkgestemden te vinden. Gelukkig is de marge vrij ruim, en kun je met een beetje aanpassing best wat leuke relaties opbouwen, al zullen ze wat vaker een tijdelijk karakter hebben. Ik heb tenminste maar weinig mensen in mijn leven ontmoet waar ik na een jaar, twee jaar of hooguit drie jaar nog niet mee was uitgepraat, waarna de vriendschap als vanzelf langzaam uitdooft. Maar die paar zijn me dan ook erg kostbaar. En voor de rest van de tijd, vind ik steeds wel weer iets nieuws leuks voor zo lang het duurt.
Het soort sociale contacten dat ik om me heen zie overigens, heb ik buitengewoon weinig behoefte aan en zal ik ook nooit bewust opzoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 ;)
De sociale contacten zijn zeer slecht . Enerzijds omdat hoogbegaafden anders zijn, en "anders zijn" is juist bij jongeren een slechte manier om populariteit te verwerven. Daarnaast is er weinig wederzijds begrip omdat beiden in een geheel andere wereld leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, het lijken 2 werelden vaak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lijkt
Het is inderdaad iets wat je vaak ziet, maar niet de regel is. Iemand met een hoog IQ en een vaak hogere denksnelheid loopt het gevaar dat hij niet begrepen wordt door z’n omgeving. Als hij zijn gedachten weet af te remmen en zijn communicatie versimpelt dan komt dat vaak denigrerend over. Het is dus makkelijker en veiliger om met mensen met een vergelijkbaar IQ om te gaan, al zijn die soms moeilijk te vinden. Daar is de MENSA voor. Daar weet je zeker dat degene die je daar ontmoet een hoog IQ heeft. En het zijn echt niet allemaal wereldvreemde gekken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, maar iemand met Asperger bijvoorbeeld kan niet in een groep funktioneren, gewoon door de drukte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
DblDtch heeft het toch ook niet over mensen met asperger?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag was, "waarom.... hoog IQ en vaak gebrek aan sociale contacten." De combinatie dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies mijn punt: de combinatie van een hoog IQ en gebrek aan sociale contacten hoeft helemaal niet te duiden op asperger. Anders ken ik een hoop mensen die enkele jaren terug nog op basis van die criteria de diagnose asperger hadden kunnen krijgen, maar daar intussen blijkbaar 'overheen gegroeid' zijn. Mij lijkt het een stuk waarschijnlijker dat die mensen simpelweg hun sociale vaardigheden destijds nog niet sterk ontwikkeld hadden, en inmiddels wel.
Ik hep heel feel sjale ketakte hoor1 Fraag is niet goet!