Hoe bepaald men de brilsterkte voor een geestelijk gehandicapte?

Ik zag deze week een programma over een geestlijk en lichamelijk gehandicapte jongen, deze jongen droeg een bril.
Nu vraag ik me af, hoe bepaalt men de sterkte van de brilleglazen die iemand met een zware handicap nodig heeft?
Iemand zonder handicap kan naar een opticien gaan en kan aan de hand van eigen waarnemingen aan geven of het beeld wat hij/zij ziet, beter of slechter word.
Hoe kan iemand met een zware geestelijke handicap dat bepalen / aangeven? Dus iemand die niet kan spreken en het geestelijke vermogen heeft van een mens van 1 a 2 jaar oud.
Of gebruikt men een totaal andere manier van oogonderzoek?

Ik ben erg beniewd hoe men dit doet!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

Bartimeushage is gespecialiseerd in het meten van oogsterkte bij verstandelijk gehandicapten. Ik werk zelf in de zorg en heb diverse bewoners met een bril.

Dit doen ze enerzijds door gebruik te maken van het meetapparaat. De ogen worden dan gemeten. Dit kan iets afwijken van de echte sterkte.
Anderzijds kijken ze door heel praktische dingen in hoeverre iemand slecht zicht heeft/ dieptes wel of niet kan zien of kokervisus heeft. (etc)
Je kunt deze globale dingen testen door bv een snoepje op de grond te laten vallen en te kijken of iemand het ziet en opraapt. Ook in een donkere kamer kijken naar lichtjes. Kijken of iemand iets kan volgen met de ogen (een speeltje)

Naast de sterkte van de lens is er bij verstandelijk gehandicapten vaak meer aan de hand met de ogen. Mensen kunnen soms moeilijker kleuren onderscheiden, niet zien of iets hoog of laag is, ver weg of dichtbij is of zien maar kleine stukjes tegelijk. Vooral deze afwijkingen zijn goed te testen met praktische oefeningen.

Mijn bewoners hebben diverse oogmetingen en oogdrukmetingen gehad, ook met andere computergestuurde apparaten die ze hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gaat dat met low-energy laser?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee dat heb ik nog niet meegemaakt.
Wel diverse operaties voor bv staar. Ik merk toch wel dat weinig verstandelijk gehandicapten gelaserd worden.

Andere antwoorden (2)

Er bestaat tegenwoordig een apparaat dat zelf de ogen test. Het enige dat de cliënt moet doen is in dat apparaat kijken.
Het apparaat doet zijn metingen, en er rolt al dan niet een oogafwijking uit. Deze kan maximaal 0,25 afwijken van de uiteindelijke sterkte. Dit is een te accepteren afwijking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door testen met apparatuur en testen. Ook goed observeren geeft veel aanwijzingen.