Is schoonheid universeel?

Van de ene kant verschillen smaken natuurlijk en heeft iedereen zijn eigen voorkeuren. Maar van de andere kant: overal ter wereld gelden regelmatige gelaatstrekken, een egale huid, grote ogen, volle lippen, een kleine neus, een atletisch gebouwd lichaam als aantrekkelijk. Wat denken jullie ervan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (6)

Nee. Wat mooi is , is sterk cultureel bepaald.
Er zijn wel een paar universele kenmerken voor schoonheid te noemen die over de culturen heen gelden ; een bepaalde mate van symmetrie en de taille-heup-ratio, en alle tekenen van gezondheid en jeugd worden natuurlijk universeel aantrekkelijk gevonden, maar voor de rest kunnen de verschillen heel groot zijn.
De regelmaat en de huid zijn universeel, de ogen, lippen, neus en bouw kunnen per tijd en plaats sterk verschillen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Echt niet!
Volgens westerse begrippen heb ik een goed figuur, mijn zuid-afrikaanse vrienden echter zitten me altijd vol te stoppen omdat ik LELIJK mager ben...
Kan me ook niet voorstellen dat aziatische mensen grote ogen apprecieren omdat die in hun cultuur niet veel voorkomen. .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken drie factoren:
1. Hoe je opgroeit / wat je meemaakt.
2. Hoe gelijk links/rechts/onder/boven is.
3. Je genen.
Dus: niet universeel in totaal, maar wel in gedeeltjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker niet!

Uiterlijk: In principe wordt in alle culturen een regelmatig gezicht (vrijwel, maar net niet, perfect symmetrisch) als een schoonheidsideaal gezien.

Echter, in alle culturen heb je specifieke lichaamsbouw die als ideaal wordt gezien. Zo is een Afrikaan met de bouw van een westers topmodel als totaal ongezond en onaantrekkelijk gevonden, terwijl in westeuropa de gemiddelde vrouw toch niet met een achterwerk ter grootte van een olifant gezien wil worden. In japan (?) is lange tijd het ideaal geweest dat een vrouw ultra kleine voeten heeft, met alñs effect dat jonge meisjes hun oeten inbinden om ze niet te laten groeien.

In west-europa willen we graag een donker tintje hebbern, terwijl in china huid-blekers een ware hit zijn.

Dus nee. Schoonheiodsidealen zijn cultuur afhankelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat is universeel... Er zijn schoonheidswetten, en die gelden overal en in elke cultuur...

Dat is de gulden snede en symmetrie... Dat zijn de belangrijkste kenmerken van schoonheid...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor schoonheid kan universeel zijn..

Integendeel, de mensheid staat verder weg van die uniformiteit dan ooit. Loop op een avond over straat en vergaap je aan het geknipper van de uitbundige kerstverlichting in tuinen en op balkons. Verbaas je over de veelkleurige, veelzijdige kledingstukken, de tatouages, sieraden en piercings, de haarstijlen, brillen en gekleurde lenzen waarmee de mensen zich tooien. En laat je overspoelen door het polyfone lawaai van de nieuwste mobiele telefoons - van het gekwetter van een merel tot de soundtrack van Star Trek.