wanneer kan je het beste je medicijnen innemen of maakt dat niet uit?

maakt niet uit welke medicijnen, ik bedoel vooral of het uitmaakt als je het 's ochtends neemt of 's avonds.
groetjes,

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
18.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat verschit per medicijn.
Amadea
12 jaar geleden
Per soort medicijn kan dat wel degelijk uitmaken. De ene moet je een uur vóór de maaltijd nemen, de andere 2 uur ná de maaltijd. Lees de bijsluiters! Dit kunnen wij zonder nadere informatie om welke medicijnen het precies gaat nooit correct beantwoorden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou een slaapmiddel dus niet in de ochtend gaan innemen, tenzij je nachtdienst hebt gehad. -)

Antwoorden (5)

Lees de bijsluiter, voor sommigen maakt het niets uit, voor anderen wel/ Als het niets uitmaakt bekijk je zelf welke tijd voor jou het beste uitkomt om ze niet te vergeten.
Ik ben 's avonds beter oplettend dan's morgens dus als het even kan neem ik ze 's avonds in
anneliez
12 jaar geleden
Het maakt denk ik niet uit wanneer je medicijnen inneemt.
Maar ik zou er wel rekening mee houden dat als het medicijnen zijn waar je slaperig van wordt zou ik ze in de avond nemen. En al je er juist energie van krijgt zou ik ze in de ochtend nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het maakt inderdaad meestal wel uit. En als je er slaperig van wordt, wordt meestal al aanbevolen om het 's avonds in te nemen. Tenzij het juist van belang is dat jet het 's morgens doet, maar dan zit er ook een extra waarschuwingssticker op de verpakking over deelnemen aan het verkeer en het bedienen van machines.
zondag
12 jaar geleden
Min van mij want dom antwoord. Je gaat bv plastabletten natuurlijk niet nemen als je naar bed gaat of als je uren in de stad gaat winkelen. En dat is nog maar één voorbeeldje!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarnaast vergeet je nog dat sommige medicijnen tijdens of juist na of juist een uur voor de maaltijd moet worden ingenomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Therapieontrouw is een 'hot item'.
Het niet op de juiste wijze de juiste hoeveelheid slikken. Naar schatting gaat dat over meer den 50% van het medicijngebruik. Door onwetendheid, angst om medicatie te slikken (liever minder dan voorgeschreven), vergeten door geen vaste tijden te introduceren, etc..... Behalve dat iedereen er van doordrongen is dat antibioticagebruik heel nauw luistert: goed consequent slikken en kuur afmaken, wordt men vaak onvoldoende door arts en apotheker gewezen op het belang van consequent slikken en op de juiste wijze slikken (wel of niet met voedsel, tijd tussen eten/pillen slikken, etc.). Dus ja: het is heel belangrijk voor het resultaat van de behandeling hoe je (consequent) slikt.
De toevoeging "maakt niet uit welke medicijnen" maakt dat de vraag niet echt te beantwoorden is, omdat het wél uitmaakt welke medicijnen.

Soms moet je het met het eten innemen, soms voor het eten of juist twee uur na het eten. Soms moet je ze driemaal per dag nemen en moet er steeds minstens zes uur tussen zitten, soms moet je ze elke dag op dezelfde tijden nemen, en soms maakt dat niet uit. Sommige middelen mag je niet nemen binnen drie uur nadat je een ander middel hebt genomen, mag je niet nemen met melkproducten, of moet je nemen voordat je gaat slapen.

Je moet de bijsluiter lezen, daar staat dit soort informatie in. Als daar géén specifieke instructies instaan, hangt het af van de werking van het middel en van de bijwerkingen. Veel vrouwen nemen bijvoorbeeld de pil 's avonds omdat het 's ochtends vaker misselijkheid geeft, terwijl je een pijnstiller die 24 uur werkt misschien juist liever 's ochtends neemt omdat je bij het uitwerken 's nachts toch wel doorslaapt, maar 's avonds juist meer last hebt. Middelen waar je duf van wordt, neem je weer beter 's avonds, maar ritalin of modafinil neem je alleen overdag, anders slaap je niet. Een slaappil neem je uiteraard 's avonds, en een middel dat misselijkheid geeft als je het neemt op een lege maag, misschien wel het beste na het ontbijt.

Het hangt dus wel degelijk af van het medicijn wat je gebruikt, en het kan heel veel uitmaken, maar bij een ander middel weer helemaal niets uitmaken, en qua werking of bijwerkingen kan het ook per persoon nog verschillen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het maakt wel degelijk uit welk medicijn je gebruikt,Thyrax
altijd s morgens op de nuchtere maag een halfuur voor het ontbijt. Slaap of oppeppende middelen,Dat spreekt voor zichzelf,wanneer je die in moet nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@harriet: maar lies zegt toch ook dat het 'wél uitmaakt' (letterlijk citaat). plus dus voor het goede antwoord!
Heel vaak geeft de arts al aan wanneer je het betreffende medicijn het beste kunt innemen. Houd je in ieder geval aan die richtlijnen.

Als de arts niets gezegd heeft, en er staat ook niets op het etiket met je naam, kun je in de bijsluiter kijken. Daar staat ook vaak of je het voor of na een maaltijd moet innemen, en met welke vloeistof je een tablet wel of niet mag innemen.

Als je er echt helemaal niets over kunt vinden, kun je je arts bellen om het te vragen.

En als dan blijkt dat je het helemaal zelf mag weten, zorg dan in ieder geval dat je het elke dag op hetzelfde moment inneemt. Het liefst op een moment waarop het voor jou het makkelijkst is om eraan te denken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt ook de apotheek bellen, vaak veel toegankelijker en sneller antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sterker nog, de arts weet vaak niet wat de specifieke instructies bij een bepaald middel zijn. Dat is echt het vakgebied van de apotheker en de apothekersassistente. Elke dag op dezelfde tijd is niet voor elk middel nodig, terwijl het bij sommige middelen juist heel nauw komt met de tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Medicatie verblijft een tijdje in het lichaam, soms kort, enkele uren (paracetamol moet je vaker slikken), soms langer (schildklierhormoon wel dagen). Aldus maakt voor medicatie met korte halfwaardetijd (die dus snel verbruikt en/of uitgescheiden worden zoals paracetamol en sommige antibiotica) het heel belangrijk dat je op hetzelfde moment met ongeveer dezelfde tijd tussen dossisen slikt. Andere medicatie kan het niet zo erg zijn dat er een uurtje of meer tussen zit vergeleken met de vorige dag. Echter zomaar steeds wisselen van ochtend naar middag kan ongewenste schommelingen geven. Zie onder voor de meest up-to-date informatie van de KNMP (Nederlandse Farmaceuten Vereniging). Hierin is behalve info van bijsluiter ook andere wetenschappelijke informatie verwerkt! http://www.apotheek.nl/
Vraag het een apotheker:
http://www.apotheek.nl/Stel_een_vraag_aan_de_apotheker/Tekst_en_Formulieren/default.aspx?mId=10719&rId=
De tijd dat medicatie in het lichaam blijft heet de halfwaardetijd. Bijvoorbeeld paracetamol heeft een halfwaardetijd rond de 4 uur. Dat wil zeggen dat de helft van het pilletje dat je slikte na 4 uur verbruikt en uitgescheiden is. Daarom moet je paracetamol vaak dagelijks bij pijn slikken, zodat de hoeveelheid in het lichaam genoeg blijft om de pijn te bestrijden. Een paracetamolletje nemen als de pijn weer begint, geeft een wisselende hoeveelheid paracetamol en bestrijd de pijn dan onvoldoende goed. Daar is het dus wel belangrijk om consequent om de paar uur (zoals voorgeschreven) te slikken.

Medicatie met een lange halfwaardetijd (dagen bijvoorbeeld) ligt het minder gevoelig. Maar ook dan is het belangrijk steeds ongeveer op dezelfde wijze (wel of niet eten, lees bijsluiter, hoe lang voor/na eten) te slikken. Enerzijds om geen pillen te vergeten. Anderzijds om ook de totale hoeveelheid medicatie in het lijf zo stabiel mogelijk te houden. Sommige mensen krijgen juist klachten als ze inconsequent medicatie slikken.

Een fijne en de meest betrouwbare en bijgewerkte (vaak meer informatie over medicijninteracties dan de bijsluiter) website met informatie over medicijnen, zie link hieronder.

Je kunt er ook een apotheker om advies vragen trouwens en dat werkt heel goed.

Voor de rest is hierboven al veel nuttige informatie gegeven.

Toegevoegd na 12 minuten:
Ik schreef hierboven:
De tijd dat medicatie in het lichaam blijft heet de halfwaardetijd.
DAt moet zijn:

De tijd dat medicatie in het lichaam blijft heeft te maken met de halfwaardetijd...

Slip of de pen!