Is het goed dat zorgverleners zich móeten zich laten prikken?

http://www.nu.nl/gezondheid/2127729/zorgverleners-moeten-zich-laten-prikken.html

Als de risico groep geent is dan maakt het toch niet uit als de zorg dit niet is? Lijkt mij juist dan je jezelf moet beschermen. In de supermarkt loop je een grotere kans op besmetting

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (7)

Ik ben t er niet mee eens dat men zich MOET laten prikken. Bij elke andere griep hoeft dat ook niet en dat is allemaal net zo dodelijk tot nu toe.
Alles is overtrokken en een media hype. Niet meer en niet minder.
Maar das maar mijn mening he. :-)

Toegevoegd na 37 minuten:
Nadat ik weer eens wat bijgeleerd heb van onderstaand antwoord van Anne, een kleine nuance erbij.

Het feit dat men elk jaar het verplegend personeel dus al vraagt of ze de griepprik willen, maakt van de mex griepprik vraag dus eigenlijk niet veel bijzonders.

Het is naar alle waarschijnlijkheid dus wel verstandig dat ze dit doen. Maar een verplichting vind ik nog steeds wat te ver gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het astma fonds stelt dat de verpleging de verantwoordelijkheid heeft voor de patiënt.

Maar wie neemt dan de verantwoordelijkheid op zich voor de verpleging, voor het individu die de weloverwogen keuze heeft gemaakt zich niet te laten inenten?

Wanneer zij zich hierdoor niet zelf in bescherming kunnen nemen schieten we toch wel erg door.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben zeker van mening dat zorgverleners zich moeten laten vaccineren. Het is niet voor je zelf maar voor je klanten. Als je bijvoorbeeld in een ziekenhuis werkt ben je betrokken met een zeer kwetsbare doelgroep dan is het gewoon onverantwoord om ze bloot te stellen aan dat risico. De mexicaanse griep is voor de meeste mensen relatief ongevaarlijk. Maar als je werkt met mensen die gevoelig zijn voor de griep is dat gewoon onverantwoord. Immers het is jouw taak om voor de mensen te zorgen en ze niet te besmetten. Mensen in de supermarkt die besmet raken krijgen naar alle waarschijnlijkheid gewoon een mild griepje. Maar als je al ziek bent is het gewoon een onacceptabel risico. De rest van Nederland moet naar mijn mening zelf weten of ze zich laten vaccineren. Maar als je met zulke kwetsbare mensen werkt is het gewoon onverantwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar als de risico groep al geent is krijgen ze het toch ook niet of ook de milde vorm!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ natazzz. Als je geënt bent kan je nog gewoon ziek worden hoor. Alleen is de kans minder groot en is de verwachting dat als je het toch krijgt minder ziek wordt. @Anne. Vind je dan ook dat alle verpleegkundigen voor de normale griep ook geënt moeten worden? Want tot nu toe is de mex griep nog milder als de gewone.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet alle patiënten zijn geënt. Als je in een ziekenhuis zit en je behandeld iemand die in een auto ongeluk heeft gezeten. Voor die tijd was hij natuurlijk nog gezond. Maar als die persoon boven zijn zware herstel ook nog eens de griep krijgt kan dit fataal zijn. Ik doel vooral op ziekenhuizen in mijn antwoord en veel mensen die in het ziekenhuis zitten, behoren niet tot de risico groep.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Beerg Goede wedervraag en het antwoord is ook: Jazeker. De normale griep is ongeveer even schadelijk. Verplegend personeel wordt elk jaar ook gevraagd om zich in te enten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ah weer wat geleerd vandaag :-) Ik wist niet dat men dat sowieso al elk jaar vraagt. Dus ook is dit helaas weer een onderdeel van de media hype, die doen net of dit de eerste keer is dat men dat vraagt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ dus voor deze les
Ben zelf werkzaam in de zorg. De griepprik wordt aan geboden, niet verplicht. Wanneer je met mensen met weing weerstand werkt is het van belang dat je je maximaal beschermd tegen het griepvirus zodat je je cliënten niet kunt besmetten. Wanneer de cliënten allemaal zijn gevaccineerd zijn de zorgverleners aan de beurt. Dit gebeurt ook omdat je na de eerste prik ong. 40% bescherming hebt en na de tweede vaccinatie 70 %.
Er is dus nog altijd een kans aanwezig dat je het krijgt.
Wanneer zo veel mogelijk mensen gevaccineerd zijn waar je dagelijks mee te maken krijgt is de kans het kleinst op besmetting. Daarom worden ook de zorgverleners gevaccineeerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helemaal mee eens +
voor de zekerheid.
is dat misschien wel nuttig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verplichten is niet mogelijk.
Ik werk ook in de zorg en wij worden er op gewezen dat we verantwoordelijk zijn voor onze clienten. Als we de prik weigeren krijgen we een gesprek met de leidinggevenden... ook leuk.
Echter, onze gehele doelgroep wordt geënt, dus waarom wij dan ook?

Moeten prikken? Nee, dat moet ieder voor zich uitmaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja.

Het gaat niet helemaal om de discussie hoe gevaarlijk de ziekte is. Maar het is feit dat er een ziektegolf door Nederland gaat, waarvanb een bepaald percentage in het ziekenhuis terecht gaat komen. Op het hoogtepunt van de epidemie kan je verwachten dat ook de meeste mensen in het ziekenhuis terecht zullen komen. Als echter het verplegend personeel dan allemaal ook met de griep thuis zit, kunnen de ziekenhuizen de golf zieken niet aan.

Als verplegend personeel heb je een verantwoordelijkheid naar de patienten, ook de toekjomstige patienten, en moet je er voor zorgen dat je zelf zo min mogelijk risico loopt zelf ziek thuis te komen.