Weet iemand of de Romeinen allemaal dezelfde behandeling kregen bij ziektes? (slaven meegerekend) of een site waar dit opstaat?

Ik moet dit weten voor een presentatie op school maar kan het nergenst vinden!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

je kan niets vinden omdat er ook nergens gelijke behandeling bestond.
uit eigen geschiedenis lessen weet ik dat de mensen met een hoge sociale status de beste medicijnen kregen,

zie het als een piramide, waarbij de hoogste, het beste krijgt.

zodra je verder naar beneden gaat zijn er meer mensen waarvoor geen medicijn is, dus word er niets gegeven.

slaven bijvoorbeeld, kregen niets, die verving je zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een uitgebreide antwoord (zie hieronder) heb ik gevonden op de uitstekende website www.scholieren.com ---> De weblink vind je helemaal onderaan bij de bron. Lees het hele boeiende werkstuk eens door, echt de moeite waard. En je krijgt een goed beeld van de Romeinen en de Romeinse tijd.

ANTWOORD :

Hoofdstuk 6: Wat deden zij als ze ziek waren?

Zieke Romeinen gingen vaak een nacht slapen in een heiligdom voor Aesculapius, de god van de geneeskundige. Ze geloofden dat ze in het heiligdom een droom zouden krijgen waardoor ze beter moesten worden. Maar de meesten gingen naar een dokter.

Hadden ze ziekenhuizen?
Voor erg zieke mensen hadden ze ziekenhuizen. Rijke Romeinen konden meer betalen en lieten een dokter bij zich thuis komen. Heel rijke Romeinen hadden een eigen lijfarts. Deze dokter moest alleen voor hun gezondheid zorgen en niet voor die van iemand anders.
Men leerde voor dokter in een legerhospitaal of op een school voor geneeskunde. Geschiedkundigen denken dat vrouwelijke dokters vooral moesten zorgen voor vrouwen die een kind kregen. Het bevallen was erg gevaarlijk in die tijd.
Sommige dokters hoefden geen belasting te betalen. Dit bespaarde hun geld, zodat ze de allerarmste konden behandelen. Romeinse dokters voerden enkele zeer ingewikkelde operaties uit, vaak met succes. Ze konden onder meer gebroken botten herstellen en ledematen amputeren. Een arm of been afsnijden was niet zo moeilijk, maar om ervoor te zorgen dat de patiënt daarna in leven bleef, was heel wat lastiger.
De legerarts Discorides probeerde zelfs 600 kruiden en 1000 medicijnen uit op zijn patiënten. Hij hield een verslag bij van welke medicijnen hij waarvoor gebruikte. Deze lijsten bestaan nog steeds.