Op zaterdag naar het ziekenhuis terugmoeten voor extra onderzoeken, is dat zorgwekkend?

Mijn neefje is vandaag naar het ziekenhuis geweest doordat hij heel erge buikpijn had. Het bleek dat zijn urine ook 'niet goed' was en nu moeten ze morgen weer met hem heen voor extra onderzoeken. Ik vindt dat zelf een beetje raar op zaterdag. Is dit zorgwekkend of komt dit wel vaker voor?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
10.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En is het vandaag positief afgelopen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dank je dat je het vraagt. Hij mocht gewoon weer naar huis want er was gelukkig niets ernstigs aan de hand.

Het beste antwoord

Het hoeft niet per defenitie zorgwekkend te zijn. Ze doen het wel vaker om controle te houden op de situatie. Dan is het nu niet erg genoeg om hem te houden maar ook niet rustig genoeg om het het weekend over te tillen. Daarbij komt dat in het ziekenhuis het vaak op zaterdagen wat rustiger is.
Ik heb het zelf meegemaakt met een oogontsteking ik moest 24 dec komen om te kijken wat loos was, en moest 25 en 26 dec terugkomen. Echt puur voor de controle op de complete situatie.
Maak je niet teveel zorgen, het is een goed teken dat het ziekenhuis de controle wil houden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Als ik uit eigen ervaring moet spreken, vind ik dit zorgwekkend, aangezien ik op een zondag met spoed ben geopereerd anders was ik er niet meer... Ik wil je geen rotgevoel aanpraten en misschien valt het wel mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neen natuurlijk hoeft dat niet verontrustend te zijn maar zullen zij dingen (bloedwaardes o.i.d.) onderzoeken om adequaat op te kunnen treden voordat het ernstig zou kunnen worden.
Denk dus eerder dat het geruststellend is dat je zaterdagmiddag/avond al weet dat er (hopenlijk) niets aan de hand is en niet over het weekend wordt heengetild. Dit komt vaker voor en heb het met mijn dochter ook meegemaakt. Beterschap met je neef en maak je niet ongerust!

Toegevoegd na 3 minuten:
Hier weer zo'n geval dat iemand in dezelfde bewoordingen ( over het weekend tiilen) al heeft geplaatst terwijl ik nog mij tekst aan het intypen ben. Echt geen plagiaat!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor dat hoeft niet zorgwekkend te zijn en het komt vaker voor.
Bij een onverklaarbare buikpijn laten ze mensen de dag erna weer komen, om bv. de urine en het bloed weer te laten controleren.
Anders gaat er een weekend over heen en kunnen de waarden van bloed en urine weer anders zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hoeft niet per se. Het ziekenhuis is op zaterdag net zo in volle gang als op andere dagen van de week, alleen op zondag hebben ze een wat kleinere bezetting (maar ook dan kan alles indien noodzakelijk in gang gezet worden). In het ziekenhuis is een lab dat op zaterdag ook normaal draait, en dus kunnen ze op zaterdag eenvoudig allerlei extra onderzoeken doen. En ja, dat komt zeker vaker voor.

Maar dat doen ze natuurlijk niet voor niks ; het feit dat ze hem met stoom en kokend water nader willen onderzoeken geeft wel aan dat ze eventueel rekening houden met iets waarvan ze liever niet tot na het weekend wachten met de behandeling. Dat hoeft echter niet meteen levensbedreigend te zijn. Sterker nog, als hij vanmiddag metéén was doorgestuurd, zou ik me denk ik meer zorgen maken.

Het ligt ook een klein beetje aan de leeftijd van je neefje ; als hij echt heel jong is, kan hij misschien ook nog niet goed duidelijk maken wat er precies met hem aan de hand is, en moeten ze alle mogelijke risico's uitsluiten. De buik is zo'n groot gebied met zo veel organen, dat daar echt weinig zinnigs over te zeggen is. Maar an sich is op zaterdag naar het ziekenhuis moeten niet meteen ernstig zorgwekkend. Het kan ook een praktische overweging zijn ; nu hebben we tijd, als hij zondag weer met buikpijn binnengebracht wordt misschien niet. Zo heb ik een keizersnee op zondagavond na tien uur gehad, omdat er toen een team was, waarvan de chirurg niet kon garanderen dat ze de volgende morgen ook hun handen vrij zouden hebben, want 's nachts kan er van alles gebeuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij jonge kinderen en ouderen en chronisch zieken wordt de situatie minder lang aangekeken als bij volwassenen, aangezien bij kinderen de weerstand nog niet voldoende op peil is om ziektes te kunnen weren. Het hoeft dus helemaal niet zorgwekkend te zijn maar een standaard procedure. Anders gaan er weer twee volledige dagen overheen voordat er weer naar hem gekeken wordt. De situatie is zo beter onder controle. Ook bij onze huisarts heeft de doelgroep die ik bovenaan noemde voorrang op de afspakenlijst, als ik 's morgens bel omdat een van mijn kinderen ziek is, wordt er geregels dat ik dezelfde dag nog langs kan komen terwijl er voor mijzelf dan soms pas 1 of 2 dagen later plaats is.

Toegevoegd na 2 minuten:
NB. als er echt reden was tot zorg, dan waren de ouders vast geinformeerd door de behandelend arts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bij iets simpels als een blaas ontsteking hebben ze mij ook op zaterdag laten terug komen, toen ik allergies bleek voor de betreffende antibiotica moest ik zondag weer terug komen.
hoeft dus niets ergs te zijn.
buikpijn en urine kunnen blaasontsteking of nieren betekenen. maar dat grijp ik ook maar uit eigen ervaring.
wacht morgen af en maak je niet te druk.
x
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, je hoeft je geen zorgen hier over te maken.
Mijn man moest enkele weken geleden ook terug komen op een zaterdag, voor de uitslag.
Onze vraag was dan ook, of dit gewoon was, op een zaterdag.
Wij kregen toen als antwoord dat het zo druk is met afspraken dat ze ook de zaterdagen hebben ingelast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt +
Nee, dat hoeft niet zorgwekkend te zijn. Vorige week is mijn zusje ook op zaterdag nog onderzocht van wege buikpijn. Je hoeft je hier geen enstige zorgen om te maken. Beterschap met je neefje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit hoeft niet zorgwekkend te zijn.
Het is mogelijk dat ze b.v ontsteking reacties in het bloed gevonden hebben en dat ze willen kijken of dit meer verhoogd is.
Dit zelfde kun je ook voor de urine laten gelden.
Als het "zorgwekkend"was had hij niet naar huis gemogen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat denk ik ook +