Waarom is het dat als je je eigen stem hoort heel raar klinkt?, of is je stem gewoon zo?

Meestal als ik mijn stem opneem of via de stereo in de microfoon hoor spreken klinkt het heel erg raar, gewoon alsof ik een heel irritante piepstem heb (terwijl ik juist complimenten krijg), is dit dan ook mijn eigen stem of is het anders? en hoe weet je hoe je stem voor anderen klinkt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Je stem klinkt anders wanneer je die 'extern' van een opname hoort omdat je je eigen stem normaal gesproken altijd hoort 'van binnenuit'. Je lichaam fungeert eigenlijk als een soort klankkast die jouw stem wat voller en lager laat klinken dan wanneer je je stem van buitenaf hoort.

Hoor je je eigen stem praten wanneer die is opgenomen op een tape (of digitaal), dan luister je als het ware als een buitenstaander naar je eigen stem en klinkt het geluid van je stem ook alsof het die van een ander is. Raar, maar waar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je je stem terughoort op een bandje dan klinkt dat altijd anders dan dat je jezelf hoort als je rechtstreeks tegen iemand praat. Als je rechtstreeks praat dan doet je eigen gehoor ook altijd mee zodat 't anders overkomt dan dat je je stem via een bandje hoort; het lijkt dan net of je iemand anders hoort praten. Toch is dat volgens mij de stem die een ander goed herkent.