Werkt een nicotine pleister echt?

Ik wil graag stoppen met roken en zie door de rook de weg niet meer. Het lukt me dus niet en wil misschien nicotinell gaan gebruiken. Maar voordat ik een pleister op mijn lichaam plak wil ik eerst wat meer kennis van dit product. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat dmv een pleister, je van je verslaving verlost word. Wat doet zo'n pleister eigenlijk? Ongezonder dan roken zal het niet zijn denk ik, maar toch, is zo'n pleister gezond? En (voor mij) het belangrijkste; werkt het??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
45.9K

Het beste antwoord

Hoi Taat,

Ik kan uit ervaring zeggen dat deze pleister wel echt helpen. Op het moment dat je er 1 plakt (duurt een half uur voordat je wat merkt) zul je merken dat je minder behoefte hebt aan een sigaret.

Het nadeel ervan is dat het niet werkt tegen de geestelijke verslaving. Ik noem maar wat, je zit lekker op de bank met een fijne film, wat drinken en een knabbeltje, en dan heb je toch zo'n zin in dat sigaretje, daar helpt de pleister niet tegen.

Helaas moet ik ook toegeven dat ik een alergische reactie op de pleister had. Kreeg een knalrode jeukende plek.

Mijn moder reageerd op de pleisters alsof ze pep op heeft, ze kan niet slapen en dat soort rare dingen.

Maar ieder mens reageerd anders. Dus dat zul je zelf moeten ervaren.

Ik vind de pleister een goed hulpmiddel om te stoppen, maar het enige wat echt werkt is dat je ZELF MOET WILLEN stoppen, als je niet echt wilt vergeet het dan maar. Dan helpt niets.

Ik ben zelf met de pleisters een half jaar gestopt (ik heb geen half jaar pleisters geplakt, 6 weken ofzo). In dat halve jaar geen peuk aangeraakt.

En toen...ging ik verhuizen, samenwonen, stressen...en ik ben weer begonnen. Nu heb ik zelf geen zin om te stoppen, maar als ik het ooit weer ga doen, dan zeker wel met de pleisters.

Ik had trouwens de pleisters van: niquitin en niet nicotinell.

De zuigtabletten kan ik je niet aanraden, daar ging ik direct van overgeven, dat kon mijn maag niet waarderen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kreeg ook rooie vlekken.
En ik kon niet slapen. Maar ze helpen wel. En daar gaat het om
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi HeerVoldemort, Dit klinkt nogal schrikwekkend, niet slapen, pep, rooie jeukplekken. Ik ben er nog niet helemaal uit of ik het ga doen. Er zijn mensen die zeggen dat het niet werkt, en dat opgeteld bij de bijverschijnselen weet ik niet of ik er goed aan doe. Ook omdat er veel word gezegd dat het meeste van jezelf moet komen, lijken de pleisters mij nutteloos. (dan kan je het net zo goed helemaal in je uppie doen, denk ik dan) Bedankt voor je duidelijke uitleg iig.
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Tja, het is een keuze die je maakt natuurlijk. Ik denk dat als iemand inderdaad de volledige motivatie heeft om te stoppen ook geen pleisters of wat dan ook. nodig heeft. (mijn vader stopte 20 jaar geleden, donderde alles in de vuilnisbak en nooit meer aangeraakt, zonder hulpmiddelen.) En mijn moeder en ik kunnen het niet :-S gewoon zwak denk ik. Ter info, de rode jeukende plekken (alleen op de plaats van de pleister, niet over het hele lijf) waren bij de pleisters van Niquitin. En alleen ik had daar last van. Dat pep gebeuren, gebeurde met Nicotinell. Bij mijn moeder.
Mijn moeder had geen enkel probleem met Niquitin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed uitgelegd!!

Andere antwoorden (8)

Ja, het werkt echt. Er zit nicotine op de pleister dat langzaam door je lichaam wordt geabsorbeerd. Het is een steeds minder wordende hoeveelheid, het wordt aangegeven op de verpakking.

Je wordt dan steeds een beetje minder afhankelijk van de nicotine. En je krijgt niet meer de tientallen andere vergiftige dingen die in een sigaret zitten in je lijf en longen.

Je eigen vastberadenheid om te stoppen is ook onderdeel van het hele gebeuren. ALs je ECHT wilt stoppen dan werkt het gegarandeerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo'n pleister heeft alleen zin als je zelf 100% gemotiveerd bent om te stoppen met roken, zie het als een ondersteuning om de afkickverschijnselen op te vangen , zie het absoluut niet als een wondermiddel dat je even opplakt en je bent van het roken af. was het maar zo simpel.
Zoals je zelf al zegt je wordt niet door het opplakken van een pleister van je verslaving verlost, roken is naast lichamelijke verslaving ook vooral een geestelijke verslaving , de pleister kan alleen een beetje helpen met het lichamelijke gedeelte.
Succes , ooit lukt het mij ook hoop ik
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om eerlijk te zijn heb ik geen antwoord op je vraag (omdat ik het nooit gebruikt heb) Maaaaar ik heb zelf ook jaren gerookt en ben er nu weer zo'n 5 jaar vanaf door: Zyban tabletten. Ik heb toen voor een hele maand pillen gekocht kost wel wat maar reken uit wat roken jou kost dus dat heb je straks zo weer terug verdient. Je neemt de eerste 6 dagen 1 pil en daarna over op 2 pillen. je blijft dan gewoon roken maar na verloop van tijd heb je er geen behoefte meer aan hoe gek het ook klinkt. Misschien vind je dit een goed alternatief en anders succes met het stoppen. Als je maar wil dat is erg belangrijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo’n nicotinepleister zorgt er vooral voor dat de onthoudingsverschijnselen van de nicotine onderdrukt worden als je stopt met roken. Maar die komen natuurlijk weer terug zodra je stopt met toedienen van nicotine. Bedenk dat tabaksverslaving meer inhoudt dan die aan nicotine. De resultaten van die pleisters zijn niet om over naar huis te schrijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juistem ; geen wondermiddel, een hoop geldklopperij (vaak duurder dan roken) en DE drijvende kracht achter de antirooklobby - dat alleen al zou te denken moeten geven).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wist niet dat dat 2 verschillende dingen waren, nicotine en tabaksverslaving. Je 2e zin heeft me zeker aan het denken gezet. Dat met alle negatieve bijeffecten die ik gelezen heb, weet ik niet wat het gaat worden. Wel of geen pleister.?. Bedankt voor je link en je antwoord iig!!
Als de nicotinepleisters niet gaan werken (zoals bij mij) kijk dan even op de site van Prostop.
Je kunt je er laten laseren en je bent in één klap van alles af.
Ik vond het een geweldige methode.
12 jaar geleden
Nicotinepleisters moet je alleen gebruiken als je meer dan minstens 10 sigaretten/peuken per dag rookt. Anders is de dosis te hoog.
Rook je minder, dan is nicotinekauwgom een betere vervanger: zelf even uitvissen wat de juiste dosering is, toen ik stopte was pakweg 1/8e kauwgompje per keer al genoeg, anders werd ik acuut misselijk (wel een goeie les hoe giftig dat spul feitelijk is).
Voordeel van kauwgom vond ik ook dat je wat in je mond hebt, even bezig bent ermee.
Want puur de nicotine-afkick, die duurt hooguit 2 weken. En dat is het minst moeilijke deel voor velen, het lastigste is vaak: even gaan zitten met een bak koffie - en zonder iets te roken. Emotioneel zijn - zonder iets te roken. Je vervelen - zonder iets te roken. Op een terras zitten - zonder iets te roken. Na het eten niet roken. Enzovoorts.
Waar laat je je handen, hoe deed je dat ook alweer vroeger?
Dus ja, nicotinevervangers kunnen zeker helpen. Maar jouw doorzettingsvermogen is veel belangrijker.
Zoek uit waarom je rookt, wat een sigaret je 'geeft' (rust, afleiding, een reden om even te pauzeren, nog iets anders?) en probeer daar andere oplossingen voor te vinden.
Afhankelijk van je redenen om te roken, kan het ook helpen als je bijhoudt hoeveel je _niet_ gerookt hebt, en hoeveel geld dat je scheelt.
Vergeet ook niet jezelf te belonen als het goed gaat. En wees niet te streng voor jezelf: stel dat je NU stopt, en over een paar dagen om wat voor reden ook toch weer een sigaret rookt, dan is dat niet erg, dus ook geen reden om te zeggen: 'Zie je wel, ik kan het niet', en gelijk naar de winkel te gaan voor een pakje.
Maak gebruik van de hulpmiddelen die er zijn, zie hier voor een overzicht: http://stivoro.nl/Voor_volwassenen/Stoppen_met_roken/Wat_of_wie_helpt_u_/Index.aspx en kies wat jou aanspreekt.
Vertel ook je omgeving dat je gestopt bent, zodat ze rustig reageren als je die eerste twee weken knorrig of emotioneel bent en ongeconcentreerd.
Zet 'm op!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die lastige delen zullen zeker een lastig iets worden ;) maar dat van die 10 sigaretten op een dag, maakt het dan ook uit of je zware of half zware shag rookt? Bedankt voor je antwoord en link!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het gaat om de frequentie van het roken.
Een nicotinepleister zorgt er voor dat er nicotine in je bloed komt, dus ja, op dat gebied werkt-ie.

Wat je natuurlijk wilt weten, is of je daardoor ook meteen geen zin meer hebt om te roken. En dat antwoord is makkelijk : nee. Roken is namelijk maar een klein deel nicotineverslaving (als je daar al gevoelig voor bent) en voor het overgrote deel een gewoonte. Een vaak prettige gewoonte, waarvoor je sterk in je schoenen moet staan om er voor te blijven kiezen dat niet meer te doen. Die knop moet om, en dat kunnen die pleisters (of die kauwgom) niet voor je doen. Dat is een lange moeilijke weg, die makkelijker is naarmate je beter de knop om hebt gezet en weet waarom je er niet meer voor kiest te roken. Zoek iets anders om met je handen of mond te doen.

Ik ben zelf gestopt door elektrisch te gaan roken , zonder nicotine, en heb eerlijk gezegd de nicotine geen dag gemist. Maar het roken zou ik absoluut geen dag willen missen, dus ik overweeg niet eens de elektrische sigaret aan de kant te leggen - al gebruik ik hem wel veel minder vaak dan ik vroeger rookte.

Zowel de e-sigaret als pleisters als kauwgom als snuiftabak als Snus en dergelijke hebben het voordeel boven roken dat je geen rook / verbrandingsproducten meer binnen krijgt. Dat is het (enige) voordeel. Maar wel nicotine, (waarbij je alleen bij de e-sigaret kunt kiezen voor de dosis-(veel, midden, weinig of niets) en dat is eigenlijk het ergste gif. Dat veroorzaakt vernauwing van je bloedvaten, verhoogt je bloeddruk en dergelijke, Bovendien krijg je met die 'vervangers' niet zelden heel wat meer nicotine binnen dan toen je nog rookte. (Daarom bevalt de e-sigaret mij zo goed ; ik kan eenvoudig afbouwen naar geen of vrijwel geen nicotine). Nicotine is echter niet kankerverwekkend, al kan het het voortschrijden van een bestaande kanker iets versnellen, doordat het het opruimen van slechte cellen vertraagt.

Als je wilt stoppen met roken maar afhankelijk bent van nicotine en de bijverschijnselen wilt onderdrukken om die twee weken dat het normaliter duurt om af te kicken te overbruggen kan dat, maar in de praktijk blijkt dat mensen ze heel wat langer gebruiken dan dat. Cold turkey stoppen is dan beter. Als je hartklachten of problemen net je bloeddruk of nieren hebt, mag je eigenlijk helemaal geen nicotinepleisters e.d. gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat moet ik me voorstellen bij een E-sigaret? Echt een sigaret met een uit en aan knop, of een apparaat?? En wat is Cold turkey?? Daar heb ik nooit eerder van gehoord? Bedankt voor je antwoord iig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een elektrische sigaret is een apparaatje (dat inderdaad soms op een sigaret lijkt, maar dat zijn niet de beste) dat propyleenglycol verdampt. (Soort minitheaterrookmachienthe met een smaakje). Wonder boven wonder kan dit roken verrassend goed vervangen.
Je kunt dampen zonder nicotine, maar de verslaving aan de gewoonte om te roken wordt er niet minder van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En cold turkey is in één keer, zomaar, zonder hulpmiddelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind antwoord 1 net iets completer bij mijn vraag passen, maar wil je graag nog even bedanken voor je extra toelichting. Die E-sigaret is zeker iets om in overweging te nemen :)
wij kunnen niet zeggen of het werkt voor jou omdat het een ondersteunend middel kan zijn.

door het plakken van een pleister van je niet van het roken af. in feite kan je niet lichamelijk verslaafd raken aan het roken (dan zou je midden in de nacht wakker moeten omdat je niet zonder een nicotine/teer 'shot' kan)

gezond is het natuurlijk niet, maar idd wel gezonder dan roken. daarbij gebruik je de pleisters maar voor een bep. periode.

als jij écht wil stoppen met roken en erin geloofd dat je ook daadwerkelijk zal stoppen met roken, en ook andere voorbereidingen neemt dan werken de pleisters.

wat ze doen is zorgen dat de drang naar een sigaret minder wordt, maar als jij na het eten aan de een sigaret denkt, en blijft denken, niet weet wat je moet doen omdat je eraan denkt dan helpt een pleister hier ook niet tegen hoor.

verslaafd zijn aan roken is niet zo zeer lichamelijke verslaving, maar geestelijke afhankelijkheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou het kunnen zijn dat mijn geest achteraf afhankelijk is geworden van die pleister is geworden, en dat ik dus "'pleister plak'' verslaafd raak? ;) bedankt voor je antwoord!