wordt je dik van de mirenaspiraal

ben al 10 kilo aangekomen groei elke week naar mijn idee

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
19.7K

Het beste antwoord

Ik kan er niks over vinden bij http://en.wikipedia.org/wiki/Intrauterine_device#Side_effects_and_complications.
Alhoewel dat niet alles zegt, denk ik dus van niet.

Er kan wel een ongewenste bacterie meegekomen zijn. Afhankelijk van 't soort bacterie, bestaat misschien de kans dat die wel invloed heeft op 't gewicht. Al lijkt die kans me erg klein. Verder kan een spiraaltje (afhankelijk van 't type) zorgen voor aanmaak van extra hormomen. Dit kan wellicht reden zijn voor enige gewichtsverandering.

Conclusie: 't beste lijkt 't me dat je naar je huis(arts) (terug)gaat.

Of natuurlijk stoppen met al die extra hamburgers eten wat je sindsdien gedaan hebt ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee. Het mirena-spiraal is niets anders dan een normaal spiraaltje met een minimale hoeveelheid hormonen die op de lange duur de menstruatie onderdrukken (wat erg prettig is trouwens). Nu kun je van oestrogenen heel iets aankomen (net als met de pil), maar dan praat je over een kilo of twee, drie.

Ik heb het mirena-spiraal al bijna tien jaar, en hoewel ik inderdaad zowel ben aangekomen als afgevallen en weer aangekomen en weer afgevallen, het bekende probleem, heeft dat in elk geval met het spiraaltje niks te maken, want daarvoor was het al precies hetzelfde. Ook ben ik het van andere gebruiksters nooit tegengekomen en heb er nooit ergens over gelezen.

Wanneer je echter in korte tijd zoveel bent aangekomen en je bent NIET meer gaan eten of minder gaan bewegen, dan is er iets anders aan de hand, en zou ik zeker even een bezoekje brengen aan de huisarts. In elk geval niet je kop in het zand steken en denken ach, het zal wel van dat spiraaltje komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat is niet een bekende bijwerking van de Mirena-spiraal. Van de pil kun je nog iets aankomen, al is het dan ook niet snel 10 kilo, maar de Mirena/spiraal brengt maar een fractie van de hoeveelheid hormonen van de pil in je lichaam.

Is er iets anders veranderd in je leven? Meer stress, andere eetgewoontes, minder activiteit, verandering van werk, meer of minder slaap? Zo niet, dan zou ik even langs de huisarts gaan. 10 kilo is wel veel om zonder enige aanleiding aan te komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan niet zijn dat je zwanger bent?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien werkte het spiraaltje niet zo goed als bedoeld was en zijn er enige spermatozoïden langs geglipt met als gevolg een klein beetje zwanger.