Striktheid "niet te gebruiken na"?

Op levensmiddelen staat vaak:"tenminste houdbaar tot" wat zoveel wil zeggen als dat de fabrikant na die datum de kwaliteit niet meer garandeert maar hoe zit dat nou met 'niet te gebruiken na' wat op paracetamol en hoesttabletten enzo staat, zijn die middelen dan ineens gevaarlijk na die datum of is de werking/kwaliteit dan ook niet meeer gegarandeerd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Vroeger (nog niet zo heel lang geleden) stonden nergens houdbaarheidsdatums op verpakkingen, ik zou geen vla wat 2 wkn overdatum is nog eten maar een paar dagen kan volgens mij geen kwaad ik denk dat je oog en neus ook veel kunnen. Zolang het nog fris ruikt en het structuur er nog goed uitziet zie ik er niet direct kwaad in het weg te gooien, ben er iig nog nooit ziek van geworden. Waar je wel voorzichtig mee moet zijn is vlees en eieren, daar neem ik nooit geen risico's mee.. wat betreft geneesmiddelen, ik heb jarenlang in een van de betere drogisterijen gewerkt waarbij je nog opleidingen en cursussen krijgt over cosmetica en geneesmiddelen, het enige wat daar mee gebeurd is dat de werking/sterkte achteruit gaat, ook zo bij zonnebrandmiddelen ( 1 seizoen houdbaar ivm de beschermingsfactor die niet meer zuiver is) tegenwoordig staan op vele potjes en tubes een potje met dekseltje met de aantal maanden houdbaar 'na'' opening! 6-12-24 mnd, daarna is de werking niet meer optimaal. En heeft het dus nog weinig zin om het te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ook medicijnen kunnen bederven. 'Ineens gevaarlijk': 't is niet anders dan met eten: daarbij is 't ook niet zo dat 't op dag 14 nog perfect is en 1 seconde later totaal bedorven. Uiteraard houdt men graag grote marges aan - de kans dat, als je medicijn neemt dat 1 dag over datum is niet meer goed is, is erg klein.

Bij farmaceutische bedrijven is 't gebruikelijk om medicijnen die over de datum zijn, te verschepen naar derdewereld-landen onder 't mom van 'ontwikkelingshulp'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voeding (en medicijnen) *moeten* een uiterste houdbaarheidsdatum vermelden. Maar fabrikanten gaan niet jarenlang onderzoek doen om te weten te komen hoe lang je het nou *precies* kunt bewaren. Als blijkt dat een medicijn na 5 jaar nog goed is, dan kiezen ze voor 5 jaar en zetten dat er op. Dat wil niet zeggen dat het een dag later bedorven is. Sterker nog, het kan best zijn dat het 20 jaar meegaat, maar ze hebben geen moeite gedaan om dat vast te stellen. Die 5 jaar is dus een ondergrens die de fabrikant garandeert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb deze vraag ooit aan mijn dierenarts gesteld.
hij vertelde me dat het gehalte aan werkzame stoffen afneemt, en dat je niet kan zeggen in welke mate.
gevaarlijk zal het dus niet direct zijn, maar wil je baat hebben bij de medicijnen, dat zou ik geen middelen gebruiken die erg lang over datum zijn.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist de werking zal verminderen, ook niet gelijk maar na verloop van tijd wel.
Ik vertrouw niet zo goed op die datum van medicijnen... Ik denk niet het giftig zal worden of iets dergelijks. Maar de werking zal denk ik wel minder zijn.

Zelf heb ik het niet zo meer op de houdbaarheidsdata van blikvoedsel.
Ik trok gister een blik ragout open die in mijn voorraad kast stond waar onderop nog een datum stond van ergens in begin 2010. Ik trek em open en er ligt een gelige draplaag bovenop en een geur die er af kwam... ik ging haast over mn nek.
Dus of die data nog echt wat zegt weet ik niet ik denk eerder dat je op gevoel en smaak af moet gaan en natuurlijk op wat je ziet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De datum wordt ruim aangehouden. Wanneer de datum verlopen is dan is het dus niet gelijk niet goed meer )in het geval van medicijnen). De werking van medicijnen wordt naar mate de tijd verstreken is minder en verder niet ineens heel anders of zelfs gevaarlijk.
Breng medicijnen terug naar de apotheek en spoel ze niet door het toilet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er staat niet meer gebruiken na huppeldepup
betekent dus niet meer gebruiken...

Maak helemaal niet uit op welke verpakking dat staat zoals op levensmiddel of een medicijnen pak.

dus niet meer gebruiken na 00-00-0000
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar WAAROM?