Ik heb een slaperige gevoel op de ochtend wanneer ik op sta. Hoe komt dit?

Elke dag ga ik naar school. En ik moet gedwongen naar bed toe terwijl ik niet moe ben!
En ik sta om 7:30 op maar wanneer ik opsta dan voel ik me erg slaperig! Wat kan ik hier tegen doen? Ik gebruik zelf de wake up light van Philips maar op 1 of andere manier werkt dat niet bij me! Wat kan ik nog doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Het is vrij normaal dat iedereen 's ochtends erg moe is bij het opstaan. Dan ben je nog heel slaperig, lig je zo lekker, en dus nog moe omdat je net wakker bent.
Misschien helpt het als je 's ochtends wakker word, even een lampje aan doet en rustig wakker word, even zitten.

Het tijdig gaan slapen helpt ook altijd, ook al ben je niet moe. Elk uur telt bij het slapen dus zorg gewoon dat je op tijd slaapt en wordt rustig wakker.
Sta niet gelijk op maar doe rustig aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Later naar bed gaan is niet perse slecht. Als baby ging je om 6 uur slapen, en een volwassenen half 12.

Als je bijvoorbeeld om 10 uur moet slapen, en kwart voor 11 pas kan slapen, dan zou een half uur langer opblijven niet heel veel kwaad kunnen.
En opstaan in de morgen kan inderdaad slaperig aanvoelen, maar dat heeft iedereen. Ik ben zelf ook niet vatbaar voor kunstlicht, waar the wake up light ook onder valt, maar voor zonnestralen ben ik wel vatbaar. Ligt denk ik ook deels aan het seizoen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jammer zeg....er moet toch wel een manier zijn??
De vraag is of dit nog onder het normale valt, of niet. Veel mensen hebben opstartproblemen 's ochtends, en worden moeilijk wakker. Ik weet niet hoe oud je bent, maar moeilijk uit bed kunnen komen is een veel voorkomend probleem in de puberteit, bijvoorbeeld.

Als het heel extreem is, en je echt moeilijk wakker kunt worden 's ochtends, kan het duiden op een onderliggend probleem. Dat kan een lichamelijke ziekte zijn, maar ook depressie kenmerkt zich door vooral vermoeidheid en slaperigheid in de ochtend, die minder wordt gedurende de dag. Ook bepaalde slaapstoornissen kunnen deze klachten geven. Maar het kan dus ook, zoals gezegd, een volkomen normaal iets zijn.

Wat kan helpen, is de ochtend starten met een (evt. koude) douche, met extra beweging en frisse lucht ('s ochtends wandelen voor het ontbijt, bijvoorbeeld) en goed ontbijten. Ook kan het helpen om de wekker wat vroeger te zetten, zodat je jezelf de tijd gunt om echt goed wakker te worden.

Als het bij jou heel extreem is, dus je echt heel moeilijk wakker kunt worden, of bijvoorbeeld 's ochtends op school in slaap valt als je vroeg moet beginnen, of je er heel veel lást van hebt dat je moeilijk wakker kunt worden 's ochtends, ga dan naar je huisarts. Die kan uitzoeken wat er aan de hand is. Over mogelijke behandelingen is eigenlijk niet echt te speculeren voordat je weet wat de eventuele oorzaak is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga die ontbijten proberen! Bedankt voor de tip! En ik laat het je dan weten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een goed ontbijt kan je echt op gang helpen. Nog wat extremer: ik heb een tijdje sondevoeding gebruikt, en de voedingspomp liep ook 's nachts door. Ik heb me nog nooit zo fit gevoeld 's ochtends als toen ik die sondevoeding had. Kan je nagaan wat voeding met je kan doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Woow..... Interessant! ;o
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja maar ik wil lekker kunnen opstaan! Ik ben het echt zat om steeds moe op te staan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De ontbijt hielp niet! Jammer ;(