Hoe gaat een parasitologisch onderzoek?

Ik bedoel eigenlijk een parasitologisch onderzoek voor diarree, want daarmee kan je toch parasieten mee aantonen? Maar wat heb je daarvoor nodig en hoe word het uitgevoerd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Het klopt dat parasieten (eitjes) onder de microscoop in de ontlasting te zien zijn. Maar sommige parasieten scheiden niet elke dag cysten uit. Een ontlasting onderzoek zal dus meerdere keren op de 14 dagen herhaald moeten worden, Sommige parasieten zijn niet te vinden in de ontlasting. Je kunt ook een natuurlijke parasietenkuur ( kruiden ) nemen die op meerdere parasieten inwerkt en op de eitjes. Daar zijn zover ik weet geen bijwerkingen van bekend en je hoeft er geen recept van de huisarts voor te hebben. Parasieten kunnen ook bestreden worden met een antibiotica. Daarvoor moet je wel weten om welke parasieten het gaat. Ben zelf geen voorstander van antibiotica ivm eventuele resistentie voor antibiotica.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je moet dan je ontlasting verzamelen en daarin wordt dan bekeken of er parasieten in zitten onder de microscoop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tot voor kort was de Triple Feces Test de standaard test op ontlasting bij darmproblemen maar die wordt langzamerhand vervangen door de PCR test, die sneller, minder omslachtig en secuurder is. Een PCR test op de volgende parasieten en bacteriën in de feces: Salmonella, Shigella, Campylobacter, Yersinia, Enterohemorrhagische E. coli (EHEC/STEC), Entamoeba histolytica, Giardia lamblia, cryptosporidium, Dientamoeba fragilis.