Waarom wordt bij een vermoed geval van Mexicaanse Griep afgeraden naar je huisarts te gaan (zie toelichting)?

Als je denkt de Mexicaanse Griep te hebben wordt je afgeraden om naar (het spreekuur van) je huisarts te gaan, om het risico te vermijden dat je anderen besmet.

Nu heb ik onlangs de 'gewone' griepvaccinatie gehad en daarnaast al de eerste injecte voor het H1N1 vaccin, dit was beide keren lopende bandwerk voor de arts, er stonden enorme rijen mensen.

Stel dat er nu een of meerdere mensen al (ongemerkt) ziek waren die zich daar toen lieten inenten, is de kans dan niet juist enorm dat de besmetting verder verspreid is op die manier? Met andere woorden, wat heeft het dan nog voor nut om mensen thuis te laten blijven als ze denken griep te hebben?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Omdat je dan in één wachtkamer terecht komt met mensen die nog niet de griep hebben, maar iets anders. Mensen die dus al verzwakt zijn, en ernstig risico lopen bij een griepbesmetting. Griep + andere ziekte geeft een groter risico op complicaties.

Er zijn trouwens als huisartsen die de boel verdeeld hebben. Eén praktijk voor (vermoedelijke) griepgevallen, en één voor de rest. In zo'n geval kun je wel gerust langs de huisarts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een huisarts kan niet het risico nemen dat een patiënt met de mexicaanse griep besmet wordt terwijl deze misschien al verzwakt is.
En wat betreft het vaccineren, de patiënten krijgen juist de prik om de ziekte mild te laten verlopen dus dan is het risico voor die patiënten minder lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zodat je anderen niet aansteekt. Je loop sowieso het risico, omdat de griep ook voordat je er ziek van word al besmettelijk is. Maar als je die ziekte hebt, weet je dat je andere mensen kan besmetten.
Je moet ook als je de Mexicaanse griep hebt, binnen blijven. Om te voorkomen dat je andere besmet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
buiten al het bovenstaande moet je weten dat jouw weerstand tijden zo'n griep ook minder is, zo zou jij dus andere bacterieen en dergelijke uit de wachtkamer kunnen oppikken.

(wachtkamers en ziekenhuizen zijn een bron van bacterieen, door het samenkomen van veel verschillende)