Zijn er hormonen in je lichaam die de emotie angst aansturen?

Raar misschien, maar soms heb ik, bijvoorbeeld aan het begin van mijn menstruatie, dat ik die dagen banger ben, terwijl ik hier eigenlijk geen reden voor heb.
Ik voel dan dus angst die geen oorzaak heeft die ook daadwerkelijk angst op hoort te roepen.
Hoe kan dit?
Kan dit te maken hebben met de hormoonhuishouding op dat moment?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor, dat kan heel zeker. Vlak na mijn menstruatie groeien bij mij de bomen tot in de hemel, is mijn fantasie onbegrensd en kan ik verliefd worden op iedere man die ook maar een klein beetje leuk naar me kijkt. Dus de 'punctual blues' hebben ook hun tegenhanger. Let er maar eens op, wie weet wat je nog leert over jezelf!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet eerlijk verdeeld hoor. Ik heb eens een half jaar een lichte dosering manlijk hormoon moeten slikken (dit was voor een baarmoederlijke behandeling) en ik voelde me zoooooo geweldig! Ik kon bergen verzetten, kon alles aan, was nergens bang voor, niks was teveel. Kortom in 1 woord GEWELDIG!
Maar ja, na de behandeling was het afgelopen. Ik heb het verschil heel goed kunnen ervaren, toen.
Zei voor de grap tegen de gynaecoloog: geef me nog maar een paar potten, jammergenoeg moest hij er alleen om lachen en kreeg ik niks meer.

Het beste antwoord

Ja, het vrouwelijke hormoon oestrogeen niet alleen verantwoordelijk is voor seksuele lustgevoelens, maar ook een cruciale rol speelt bij andere 'opwindende' gevoelens, zoals angst.
Gevoelens als lust, angst, alertheid en opwinding worden allemaal aangestuurd door het hormoon oestrogeen. Amerikaanse onderzoeken met muizen hebben dit uitgewezen. Bij muizen die het zonder oestrogeen moesten stellen, waren opmerkelijk minder uitgesproken reacties te zien.

Niet alleen het muisonderzoek maar ook andere testen hebben blijken te hebben aangetoond dat we beschikken over een 'algemeen opwinding' mechanisme, aangestuurd door oestrogeen, dat ervoor zorgt dat ons lichaam uitermate gevoelig is voor bepaalde prikkels.
Het systeem zou voor onderzoekers interessant zijn, omdat het kan aantonen hoe het lichaam reageert op gevoelens van honger, dorst en pijn, alsook angst en seksuele lust.

Toegevoegd na 29 seconden:
http://www.vrouwenovergang.nl/forum/viewtopic.php?f=22&t=9319