kent iemand het verschijnsel dat je kleuren ziet bij muziek (synesthesie) zie je dit altijd?

voor mijn pws over het verband tussen kleuren en muziek heb ik meer informatie nodig over synesthesie, die er op internet bijna niet te vinden is. kan iemand mij hier mee helpen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dat verband is er wel degelijk. Bijna iedereen ziet kleuren bij het beluisteren van muziek, maar vaak gebeurt dit onbewust. Je moet het dus wel oproepen.

B.v. als iemand een klarinet hoort, is het echt niet zo, dat hij steeds aan een groene kleur moet denken, en het is ook niet zo dat hij dan per se die kleur voor zich ziet. Maar als je er naar vraagt komt er wel degelijk een antwoord.

Ik raad je aan om er wat dieper in te duiken en het te gaan testen. Maak een CD met 10 verschillende mp3's van instrumenten (viool, drums, hobo, basgitaar ect.) of muziekstijlen (jazz, barok, pop, gospel, zuid-amerikaans) en mobiliseer een stuk of 10 mensen (op een verjaardag of zo) die voor jou een vragenlijst in willen vullen. Nog mooier zou zijn, als je op een basisschool in je buurt kinderen zo'n lijst zou laten invullen. In dat geval krijg je veel meer gegevens.

Met al die testgegevens kun je aan de slag. Je kunt de antwoorden verwerken in werkelijke afbeeldingen door tekeningen van de instrumenten in te kleuren, maar je kunt ook kiezen voor abstracte vormen, zoals cirkels.

Je levert dan bij je pws een schitterend kunstwerk in, wat gebaseerd is op je eigen onderzoek. Ik ben er van overtuigd dat dit veel meer indruk maakt bij de mensen die je pws moeten beoordelen, dan een abstract verhaal voer synesthesie - kleuren en muziek.
Veel succes!