Helpt kefir tegen candida?

Wie heeft er ervaring met melkkefir tegen candida?

Volgens de kefir site zou het candida afbreken(opeten), maar wat zijn jullie ervaringen. In verkoop praatjes wordt er zoveel beweerd, dat ik niet alles zomaar geloof.

Toegevoegd na 49 minuten:
Ik heb niet veel last van jeuk ed. Maar krijg wel zere tenen van pinda's, en suiker maakt dat ik bij bepaalde kruiden en fruit weer andere klachten krijg.
Ik gebruik het trouwens als drank, om de darmflora in een steviger evenwicht te krijgen.

Toegevoegd na 1 uur:
De huisarts bestrijd alleen lokaal, maar doet niets aan de oorzaak van de snelle groei van de candida in de darmen, en de daarop volgende verspreiding naar de rest van het lichaam.
De huisarts helpt wel op korte termijn maar niet op lange termijn.

De huisarts heeft trouwens wel vastgesteld dat er een verspreiding van candida is.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
12.8K

Het beste antwoord

Als je last hebt van candida, mag je geen vlees, geen suiker, en geen producten met gist.
Ik heb het jaren geleden ook gehad, maar ben er met behulp van een natuurarts helemaal vanaf gekomen.
Voel me tien keer beter in mijn lijf.
Als je een basis pakket hebt bij de ziekenfonds, krijg je de consulten 75 % vergoed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Loes,
Wat betreft het niet eten van bepaalde producten is dat ook logisch. Producten als suiker worden door de gisten omgezet. Maar geldt dat dan niet meer voor fruit ook dan? Vlees kan ik niet helemaal plaatsen. Raad de natuurarts dan probiotica aan, of juist helemaal niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan het me niet alles meer herinneren.
Maar fruit mocht ik nog wel eten, het vlees moest ik tijdelijk weglaten omdat het lichaam zoveel energie nodig heeft om vlees te verteren.
Zo kan het lichaam de energie gebruiken om die schimmel tegen te gaan, met twee 'medicijnen' die ik er bij kreeg.
Wat betreft probiotica, staat me niks van bij, ik denk dat dit toen ook niet zo speelde.
Misschien kun je wat meer informatie vinden op de site van 'mijn' natuurarts.
Er staan ook ( vegetarische) recepten op voor de liefhebbers, die erug lekker zijn

www.vitanova-info.nl
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vegetariër ben ik al, de suiker laat ik ook al staan, alleen de gist nog en dan de natuurarts voor die medicijnen Dank je voor dit antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet of kefir helpt, maar het antwoord is goede informatie.

Andere antwoorden (3)

bedoel je kefir eten/drinken of intravaginaal inbrengen?

kefir, yoghurt en andere melkproducten geven bij intravaginaal gebruik wel verlichting wat betreft de jeuk en andere onaangename verschijnselen van candida albicans... maar ondertussen snoept de schimmel lekker van het toetje en tiert welig verder... en meer last voor jou is het resultaat...

je kunt beter kijken of teatree olie iets is voor jou om te gebruiken bij overlast van candida...

en verder moet ik je zeggen: ga direct naar de huisarts, u komt nite langs af en ontvangt geen € 200...

Toegevoegd na 49 seconden:
http://www.juniperus.net/probleem/candida.htm

Toegevoegd na 3 minuten:
lees dit artikel even goed door... het gaat over waterkefir... dus niet de soort die in melk groeit, maar net als de kombucha in water met suiker...
http://www.kombu.de/holland4.htm

Toegevoegd na 7 minuten:
volgens dit artikel zou melkkefir goed zijn om te nuttigen...
http://www.melkkefir.nl/

maarja... vraag advies aan echte deskundigen... dat lijkt me beter...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de huisarts bestrijd alleen lokaal, daar heb ik op de lange termijn niets aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kijk dan wat teatreeolie voor je kan doen en volg een goed dieet... dat houdt o.a. in
1. het vermijden van suikers en geraffineerde koolhydraten,
2. een verhoging van de vezelconsumptie,
3. het vermijden van gisten en schimmels, net als producten die door fermentatie worden geproduceerd en
4. het vermijden van veel voorkomende allergenen zoals zuivelproducten, noten etc.
kijk hier maar eens... http://www.natuurdietisten.nl/detail.php?cod=537&id=607&page=9 als hier het commentaar van Rotaluclac bij wil gebruiken kijk dan hier
http://www.goeievraag.nl/vraag/herkent-volgende-symptomen.7624
bij de antwoorden én reacties van Deva en Rota... goed lezen en oordeel en kies zelf...
Als kefir zou helpen tegen candida dan zouden we geen candida meer hebben. Ga liever naar je huisarts! of GGD
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Melkkefir valt onder probiotica en is in feite een melkproduct.

Candida is een schimmelinfectie. Candida is een huidgist en in de darmen en in de vagina vormen ze een evenwicht. Als dat evenwicht wordt verstoord kan je er jeuk door krijgen en kan het een probleem zijn waarvoor je in eerste instantie een arts moet raadplegen en niet de leverancier van Kefir.

Het idee waarom kefir of andere yoghurt producten zouden kunnen werken is omdat ze het zure milieu zouden kunnen herstellen. Jarenlang werd daarom door sommigemensen een tampon met yoghurt geadviseerd (bij vaginale schimmelinfcties), wat achterhaald is.

Yoghurt en dus ook Melkkefir kunnen namelijk ook een voedingsbodem zijn voor schimmels en bacteriën en zou ik alleen daarom al niet gebruiken.

Of de aanwezige eencelligen in de Kefir candida gaan aanvallen zou ik niet kunnen zeggen. Maar een schimmelkuur van de dokter is wel effectiever én betrouwbaarder.

Toegevoegd na 1 uur:
Je hebt je vraag geupdate met informatie over Candida groei in de darmen. Dat geeft weer een ander licht op de zaak.

Net als bij Yakult geeft de leverancier aan dat de eencelligen in de drankjes de maagsappen overleven en in de darm hun werk kunnen doen. De eencelligen zijn welliswaar in staat om de balans te herstellen (en kunnen andere eencelligen aanvallen), mits ze met genoeg zijn. Het is volgens mij nog steeds niet echt wetenschappelijk bewezen dat de claims van probiotica producenten 100% waar zijn.

Maar in dit geval kan je het best proberen (i.t.t. wat ik eerder zij bij vaginale candida infectie). Misschien helpt het bij jou, of voel je je er beter mee. In beide gevallen heb je er voordeel van. Kwaad voor het lichaam kan het niet, het is gewoon een zuiveldrank.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Goed antwoord. Pas wel op: candida is een beruchte diagnose onder kwakzalvers. Kwakzalvers maken misbruik van het verschijnsel dat candida voor sommige mensen echt een probleem is. Ze testen jou dan op candida  --  en zie, jij blijkt ook candida te hebben! En hun verkoop stijgt... *Iedereen* heeft namelijk candida. Candida is net zo gewoon als de bacterie E. Coli. Dus hoe weet je of jouw candida een echt probleem is, of dat je net zoveel candida hebt als ik, als Antwoordman, of als Marleen? Dat kan maar op één manier: ga naar een reguliere arts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hi Cryofiel, inderdaad is Candida een schimmelachtige gist die normaal voorkomt bij mensen net als E. Coli. Maar bij teveel heb je een probleem i.v.m. de gisting en uitscheiding van bijproducten. Volgens mij gaf de vraagsteller ook al aan naar de huisarts te zijn geweest en kwam de vraag voort uit gezonde belangstelling. En hoewel er wetenschappelijk geen uitsluitsel over is of probiotica helpen is het biologisch geen onlogische gedachte die erachter zit. Behalve als het vaginaal wordt gebruikt (de yoghurt drankjes), want dan is het middel erger dan de kwaal vanwege de voedingsbodem.
Cryofiel
14 jaar geleden
@som, correct. Ik wilde maar even waarschuwen, omdat ik nogal wat baarlijke nonsens heb gelezen over candida. Mijn tekst was dus meer ter toevoeging bedoeld. Niet zozeer voor de vraagsteller, maar ook voor alle andere lezers die (al dan niet via een zoekmachine) naar candida zoeken en hier terechtkomen.