Kan je dood gaan van het lachen?

De kieteldood krijgen! Het is dan wel een handige tip voor die website :P
Maar kan het echt? Zo hard/lang lachen dat je dood gaat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
12.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Blijven lachen +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahaha :)

Het beste antwoord

Er is een klein aantal gevallen bekend van mensen die zich doodgelachen hebben. In een deel van de gevallen was het lachen waarschijnlijk een bijverschijnsel, en was de werkelijke doodsoorzaak anders. Behalve de mensen uit
deze lijst zijn er ook bepaalde vormen van astma waarbij hard lachen een aanval kan oproepen, waardoor men kan overlijden.

De lijst:
-5e eeuw v.Chr. - Zeuxis, Grieks schilder. Lachte zich dood na het schilderen van een oude vrouw.
-207 v.Chr. - Chrysippus, Grieks filosoof. Zou zich volgens een legende hebben doodgelachen nadat hij zijn ezel wijn liet drinken en zag hoe het dier vervolgens een vijg probeerde te eten.
-1599 - Nandabayin, Birmees koning. Zou volgens de legende overleden zijn nadat een Venetiaanse reiziger vertelde dat er in Venetië geen koning was.
-1975 - Alex Mitchell, Engels metselaar. Lachte 25 minuten non-stop tijdens een aflevering van The Goodies, waarna hij overleed. Zijn weduwe, die getuige was van deze manier van overlijden, stuurde later een brief om de makers van The Goodies te bedanken dat ze de laatste minuten van haar man zo plezierig hadden gemaakt.
-2003 - Damnoen Saen-um, Thaise ijscoman. Lachte gedurende twee minuten in zijn slaap en overleed daarna. Zijn vrouw probeerde hem tijdens het lachen tevergeefs te wekken. Volgens medici ging het mogelijk om een hartaanval

Toegevoegd na 10 minuten:
Van doodkietelen zijn geen voorbeelden, wel werd het als martelmethode gebruikt.
Dit heeft als nadeel dat lang niet iedereen er zoveel onder zal lijden dat het een marteling wordt, maar is een
goedkope en relatief subtiele manier om iemand te martelen. Het slachtoffer wordt vastgebonden, bij zijn voeten nog eens extra gekneveld en vervolgens lange tijd gekieteld. Dit kwam veelvuldig voor bij de Romeinen, die een geit de voetzolen van het slachtoffer lieten likken. Omdat een geitentong zeer ruw is werden de voetzolen opengescheurd, wat uiteindelijk veel pijnlijker was dan het kietelen zelf. In latere tijden werd deze manier van martelen vooral gebruikt als vorm van vernedering, zoals de schandpaal: iedere passant kon de vastgebonden veroordeelde kietelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Nee hoor dat gaat niet... Het kan wel zo zijn dat er iets anders gebeurt, bv een hartaanval door lachen getriggerd wellicht... Je kunt jezelf ook nooit zonder hulpmiddelen van het leven beroven, door met je handen je eigen keel dicht te knijpen, je ontspant en dan kun je weer doorademen, dus dat gaat je niet lukken...

Nee dus, je kunt niet je doodlachen... Als het serieus wordt dan stop het lachen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee ik denk niet dat je zo hard en lang kunt lachen dat je er van dood gaat...
Tenminste het is mij nog nooit overkomen;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zonder iets externs kan het inderdaad niet.
Het is wel goed mogelijk dat iemand je kietelt en dat je daardoor een hartaanval krijgt, omdat ze maar niet stoppen. Deze martelmethode is vele malen toegepast om informatie te verkrijgen van krijgsgevangenen.

Jezelf doodlachen kan niet, alleen door externe drang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee 'k denk van niet.!
Maar ik weet dat lachen wel
Heel gezond is.
Alleen als zo hard gaat lachen, dan is er wel kans dat je heup of je buik verlamd kan raken. Weet niet zeker iedereen heeft wel ervarin daarmee denk ik...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lachen is gezond voor een mens, een dag lachen is een dag niet geleefd.

Wel kan het zo zijn dat je vreselijk moet lachen en je er in blijft hangen en daardaar de spieren kunnen verkrampen en er dan een mogelijkheid zou kunnen bestaan dat je een hartaanval krijgt. Maar de kans is klein.

Gewoon door blijven gaan met lachen hoor.

Toegevoegd na 4 uur:
een dag lachen = een dag niet gelachen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies +1
En ik denk dat je bedoelde: "Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd." ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahah inderdaad zeg goed van je
De kieteldood krijgen. Iemand dood kietelen??

Das ongetwijfeld mogelijk. Iemand kan bijvoorbeeld een hartaanval krijgen en daaraan overlijden. De huid is het grootste orgaan van een mens. En omdat de orgaan van buiten zit, is het ook het gevoeligste. Kietelen is een vorm van jeuk. En jeuk is weer een vorm van pijn. Vraag dat maar aan mensen met brandwonden. Zij kunnen letterlijk dood gaan van de jeuk. Als huid te veel pijn registreert, gaan allerlei andere organen over op noodsituatie: de bloedtoevoer naar armen en benen wordt verminderd. Ook gaat alle energie naar hart, longen en hersenen. Als het hart al zwak is, kan het overbelast raken en dan is het afgelopen. Een dodelijke vorm van kietelen, als je het zo nog kunt noemen, is de 'Chinese druppel-methode': iemand wordt vastgezet op een plek en regelmatig drupt water op z'n schedel. We schijnen er gek van te worden en er uiteindelijk aan dood te gaan.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Rick1234:je was me weer voor hihi:))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lol heb jij ook zo'n kalender zeker? :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor zo'n kalender heb ik ook:))
Je vraagt of je dood kunt gaan aan de kieteldood.
Dat is ongetwijfeld mogelijk. Iemand kan bijvoorbeeld een hartaanval krijgen en daaraan overlijden. De huid is het grootste orgaan van een mens. En omdat dit orgaan van buiten zit, is het ook het gevoeligste. Kietelen is een vorm van jeuk. En jeuk is weer een vorm van pijn. Vraag dat maar aan mensen met brandwonden. Zij kunnen letterlijk doodgaan van de jeuk. Als huid te veel pijn registreert, gaan allerlei andere organen over op de noodsituatie: de bloedtoevoer naar armen en benen wordt verminderd. Ook gaat alle energie naar hart, longen en hersenen. Als het hart al zwak is, kan het overbelast raken en dan is het afgelopen. Een dodelijke vorm van kietelen, als je het zo nog kunt noemen, is de "Chinese druppel-methode": iemand wordt vastgezet op een plek en regelmatig drupt water op z'n schedel. We schijnen er gek van te worden en er uiteindelijk aan dood te gaan.
Bronnen: