Ik kuch continu. Dit is enorm irritant voor mezelf en m'n omgeving? Wat hieraan doen? En wat is de oorzaak?

Ik heb eens gelezen dat er misschien te veel slijm in m'n keel zit. Liefst een definitieve oplossing want ik heb dit al jaren en ben het kotsbeu!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
11.7K

Het beste antwoord

Mijn oudste zoon deed het en nu doet de jongste het.
Met de oudste ben ik destijds naar de huisarts geweest,deze concludeerde dat er met zijn keel niets aan de hand was maar dat dit kuchen een gevolg was van een hoest die allang over was.Door steeds te blijven kuchen hield hij de prikkel zelf in stand.Hij moest het afleren.
De arts adviseerde hem altijd een flesje water bij de hand te hebben en telkens als hij de prikkel voelde en slokje te drinken.Een dropje of snoepje in de mond als je geen water kunt drinken.Het heeft nog een poosje geduurd maar hij kucht niet meer.
Nu is de jongste er mee begonnen,ik zie het als een tic.
Ik weet nu dat hij het zelf doet en hoop dat hij er weer af is voor het steeds erger word.

Als je het al jaren hebt is je keel waarschijnlijk al danig geirriteerd en zal het nog moeilijker zijn.Ik hoop dat je wat met mijn tips kunt maar bedenk dat ik wel eerst met mijn zoon naar de dokter ben geweest om iets anders uit te sluiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel erg bedankt!!

Andere antwoorden (5)

Je hebt vast wel 'n huisarts. Maandag even bellen voor 'n afspraak is mijn idee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lekker duidelijk +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, mee eens. Normalerwijze zou ik eerst hoestdrankjes proberen, maar als je dit al jaren hebt, lijkt me een bezoek aan de huisarts nodig. +1
Het kan ook een gewoonte kuch zijn, sommige mensen doen dat omdat ze bijvoorbeeld zenuwachtig/ gespannen zijn.

Het kan ook zo zijn dat je. je stem verkeerd gebruikt.
logopedie kan hierbij helpen.

Het kan ook zo zijn dat je chronisch verkouden bent.

Verschillende oorzaken en behandelingen zijn dus mogelijk. De eerste stap in het verhelpen van dit probleem is naar de huisarts gaan. Hij kan de oorzaak vaststellen en de behandeling op gang zetten.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de kuch al jaren aanhoudt, terwijl je verder niet verkouden bent, is het beter om een arts te raadplegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij dit soort zaken aangaande je keel leerde ik mijn kinderen het volgende: Ben jij lief voor je keel, dan is de keel lief voor jou...

Dus kuch je heel hard zodanig dat het kuchen op zich meer pijn veroorzaakt, dan ben je niet goed bezig... De prikkel blijft, daar kun je niets aan doen, maar kuch dan zodanig dat je niet de keel meer belast dan nodig is, en dat kun je wel doen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je rookt is het een rokershoestje.

Het kan ook een gevolg zijn van een allergie van iets wat je in huis hebt, vloerbedekking, spaanplaat, huisdieren.

Ook kan het komen van je gal/lever dan heeft het met voeding te maken, meestal gepaard gaant met hoofdpijn, een zere linker slaap, pijn in de nek, vooral rechts en veel slijm in de keel, vooral in de ochtend.

Kan ook een allergie zijn van koemelk, vaak zijn er dan ook darmklachten.
Dit komt het meeste voor!