Als je een acuut hartstilstand krijgt, hoelang ben je dan nog bij bewustzijn?

Als je hart ermee stopt hoelang ben je dan bij bewustzijn?

Dit is naar aanleiding van het overlijden van mijn zus, omdat ze waarschijnlijk nog enige seconden bij bewustzijn was.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
20.5K

Het beste antwoord

Dat is inderdaad secondenwerk. Een kennis van mij zat bij haar nichtje in de auto, toen ze op een gegeven moment zei dat ze geen adem kreeg. Er kwam nog een klein, kort roggelend geluid, haar hoofd knikte naar voor, dood. Tussen het moment van waarnemen en sterven zat ongeveer 5 seconden. Zonder pijn, waarschijnlijk de mooiste dood die een mens kan sterven. Ik wil er nu al voor tekenen, om straks (over een jaar of 25, of meer) op deze manier aan mij einde te komen.
jc54
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe weet je dat ze geen pijn heeft gehad? Dat kun je toch nooit zeker weten?
jc54
12 jaar geleden
Dat kun je zien aan de gelaatsuitdrukking(en).

Andere antwoorden (2)

Bij een hartstilstand 6 minuten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zodra je hart ermee ophoudt, ben je al meteen buiten bewustzijn. Je bent dan niet meteen dood. Als er snel wordt ingegrepen door middel van reanimatie en beademing, is er een kans dat het hart weer gaat kloppen, de bloedstroom richting de hersenen weer op gang komt en de persoon in kwestie weer gaat ademhalen.

Word je niet gereanimeerd / beademd, dan ben je binnen tien minuten dood (uitzonderingen daargelaten).

Maar zodra je hart stilstaat, ben je meteen buiten bewustzijn.