Wat is er te doen aan het lager worden van een vrouwenstem?

Een alt van #60 jaar zingt in een koor,maar zij kan het hoogste gedeelte van de nodige octaven niet meer halen,ze kan wel de tenor en baspartijen meezingen,
Zijn er oefeningen of andere dingen zodat ze weer een beetje hoger zou kunnen zingen?

12 jaar geleden

Het beste antwoord

Met een goede zangpedagoge kan het nog wel wat bijgewerkt worden. Maar ze kan ook accepteren dat de stem lager wordt, en met de tenoren gaan meezingen. Dat zijn vaak hele mooie partijen, en in de gemengde koren, is een groot tekort aan mannenstemmen, oftewel aan stemmen die die partijen kunnen zingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mee eens. En bovendien hebben vrouwelijke tenoren vaak een heel mooie, warme klank! Een aanwinst voor een koor!
flyingcrow
12 jaar geleden
Ineke en Haivon,bedankt voor jullie antwoord en reactie!
flyingcrow
12 jaar geleden
(vervolg)deze alt(die het verschrikkelijk vindt niet zo 'hoog'meer te kunnen zingen),en het altijd graag gedaan heeft, zal graag deze tips opvolgen!