Waarom dragen we schoenen?

Als ik over stenen loop doen mijn voeten best wel pijn. Lang leven schoenen dus. Maar onze voeten zouden toch eigenlijk zo gemaakt moeten zijn dat het geen pijn doet? Net als bij dieren dus.
En het ziet er natuurlijk mooi uit dat weet ik ook wel. :P

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

Voornamelijk dragen we schoenen omdat het minder koud is aan de voeten, zeker in deze contreien. En natuurlijk de onnatuurlijke ondergrond waarop wij lopen. Blote mensenvoeten zijn van origine ontworpen voor een ondergrond van gras en aarde, waar je met enige oefening inderdaad uitstekend op blote voeten uit de voeten kan. Geen centje pijn, en in no time genoeg eelt om een steentje of doorntje te kunnen verwerken zonder ongelukken. Asfalt en klinkers willen trouwens ook prima pijnloos, hoor. Alleen grind is wat minder, maar ook dat went als je veel op blote voeten door het grind loopt.

Wat dat betreft zijn schoenen een duidelijke door de mens bedachte aanpassing aan een door de mens gemaakte wereld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Op gewoon asfalt en stoeptegels kun je anders prima lopen, hoor. Beter dan op de hei bijvoorbeeld, of in het bos. Ik heb het eens geprobeerd, een paar zomers geleden. 's Avonds op blote voeten een avondwandeling maken. Gewoon over de stoep, of over het asfalt. Zowel over glad als over ruw asfalt. Elke avond een stukje verder. Was best aangenaam, moet ik zeggen. Ik kreeg pas blaren toen ik een wandeling van vier kilometer maakte. Ik denk dat ik geen blaren meer zou krijgen als ik vaker zulke stukken op blote voeten zou lopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik loop eigenlijk bijna jaarrond op blote voeten, in elk geval in en om het huis, en van pakweg maart tot oktober ook buiten heel veel, en ik heb echt nergens last van. Blaren heb ik nog nooit gehad (alleen met schoenen & sokken, dus die draag ik sowieso niet, sokken), maar wel eelt natuurlijk. Kan er bij wijze van spreken een peuk mee uittrappen.

Andere antwoorden (8)

Ja, dat is een slecht ontwerp. Ik zou gaan klagen bij de makers!
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed idee!
Misschien kunnen ze schoenen maken zonder onderkant! Dat je dan op je blote voeten loopt, maar er wel iets om je voeten hangt :D
In de tijd dat we geen schoenen droegen, waren de straten nog niet van baksteen. Er is trouwens altijd wel voetbescherming tegen de kou gedragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Loop maar een paar weken zonder schoenen over die bakstenen, en je ontwikkeld vanzelf een eeltlaag die het meeste gevoel aan de onderkant van je voeten verwijdert.

Overigens kunnen ook dieren wonden oplopen aan hun voeten (denk aan doorns, beten, en dergelijke) waar wij dankzij onze hulpmiddelen dus geen last van hebben.

Komt ook nog eens bij dat de mens niet gemaakt is voor stoeptegel en asfalt. Dat lag er niet toen de mens zich ontwikkelde, maar is een redelijk recente toevoeging aan de omgeving. We zijn gebouwd voor de omgeving waarin de soort groot geworden is, niet voor de omgeving waar we nu in zitten. En met alle hulpmiddelen die de selectiedruk wegnemen, is het maar de vraag of de mens ooit natuurlijk in zijn kunstmatige omgeving zal kunnen rondkomen.

Wat dat betreft doen kraaien het een heel stuk beter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We dragen schoenen ter bescherming van de tenen en de zool...
De grond is overal hard in onze wereld en daarom heeft de voet bescherming nodig...

Voor de kou hoeft de voet niet behoedt te worden, die went daar prima aan, kan ik je zeggen als verstokte sandalendrager, elke dag van het jaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die NintoNerd;

Wij dragen schoenen uit solidariteit met de schoenenindustrie en -handel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schoenen bieden bescherming voor de voeten tegen vuil, een harde ondergrond, kou, etc. Ze kunnen het lopen gemakkelijker maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk voorbeeldje:
Mijn vader heeft in zijn jonge jaren op Curaçao gewoond, daar liep hij altijd (zomer en winter, al is daar op Curaçao niet echt een groot verschil tussen...) op blote voeten rond. Onder zijn voeten zat dus een laag eelt van een paar centimeter. Als er een doorn in zijn voet kwam, voelde hij dat meestal niet eens!
Mensen zijn, zoals de meeste GV'ers voor mij al hebben geantwoord, schoenen gaan dragen voor de kou, en ook omdat het er mooi uitzag. Op een gegeven moment werd het ordinair gevonden en een teken van armoede als je voeten vies waren, dan had je dus geen geld om schoenen te kopen en was je een arme sloeber die op het land werkte en dus niet kon meedoen met de rijkere bevolkingslagen. Dat gebruik is er denk ik in blijven zitten....