hoevaak mag je maximaal sporten in een week?

ik doe nu zelf 2x in de week fitness en volg 6 groepslessen, dus doe 8uur in een week maar heb het idee ik teveel doe
hoeveel is gezond voor iemand van 18?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

In principe kun je er van uit gaan dat bewegen gezond is (zonder maximum) maar sporten, dat toch de neiging heeft spieren en skeletdelen overmatig te belasten, in principe niet . Het is gezonder dan niet bewegen, maar je lichaam is er in feite niet helemaal op gebouwd. Sport is prima, maar met mate. Gewoon af en toe een flink stuk wandelen of fietsen, lekker hard werken is niks mis mee. Maar pas op dat je je lichaam niet sloopt. Hoe natuurlijker de beweging, hoe beter voor je.
Je bent nu nog jong dus zult er niet veel last van hebben, en de sociale kant van veel sporten is ook heel gezond, maar overdrijf het niet ! Je skelet, je gewrichten en je spieren moeten je hele leven nog mee. Hou ze soepel en in beweging, maar slijt ze niet op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat hangt af van je conditie, wat voor sport ed. 8 uur valt best mee, maar luister naar wat je lichaam aangeeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor is niet teveel... Je hebt er zin in... En je kunt bijna niet teveel sporten hoor... Maar let wel op dat je goed slaapt en het leuk blijft vinden...

Voorts raad ik je aan even langs de huisarts te gaan, want je weet maar nooit (zulke opmerkingen moeten erbij staan bij GV, omdat we anders in de problemen kunnen komen vanwege verkeerde adviezen en zo, is een soort disclaimer van GV)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij medische problemen, de huisarts ziet je al aankomen. Die mensen hebben al tijd te kort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja maar je weet maar nooit... Het kan toch zijn dat ze iets heeft waardoor ze niet voelt dat ze over de grens gaat, of dat ze een beginnende kwaal aan de milt heeft waardoor je je eigen vermoeidheid niet meer voelt... Je weet maar nooit... je weet maar nooit...
Je lichaam kan soms heel zelfstandig zijn. Dan geeft ie zelf aan wanneer je teveel sport. Zolang jij geen last hebt van blessures, zware vermoeidheid of iets dergelijks.. houdt je lichaam het in ieder geval prima vol. Kijk maar naar topsporters die wel 3x zoveel sporten als jij en die zijn er genoeg van jouw leeftijd.
Natuurlijk is het wel heel belangrijk dat je er plezier aan blijft houden! Sport is meestal toch een hobby en hobby moet leuk zijn. Als jij met veel plezier, zonder lichamelijke klachten, 8 uur in de week sport. Lijkt het me geen probleem. Mocht dit niet het geval zijn zie ik niet in waarom je een paar uurtjes schrapt :).
Veel plezier met sporten!