Snel angst voor conflicten/lichamelijk contact. Hoe kan dit en hoe kom je er vanaf?

Ik heb snel dat m'n lichaam verlamd als er conflicten zijn. Trillen / beven etc..

Ik ben lang (1.92) en sterk maar toch heb ik hier vaak last van.

VB1: In een druk café ontstaat er een ruzie, vervolgens komen die idiote gevoelens opzetten.
VB2: Een meisje (dat ik leuk vond) komt dichterbij, maar m'n lichaam wil vluchten.

Weet iemand hoe je hier vanaf komt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (5)

Dat is een psychische aandoening, een angststoornis en dat is best wel lastig om vanaf te komen. Je hebt professionele begeleiding nodig om hier vanaf te komen. Het kan namelijk zijn dat er dingen zijn gebeurd in je verleden of dingen die nog steeds spelen zonder dat je het doorhebt die het in stand houden, en je moet weten wat er precies gebeurd in je hoofd etc. etc.
Mijn broertje heeft ook iets dergelijks en krijgt al een jaar intensieve begeleiding (dagelijks) van psychotherapeuten...

Ik zou zeker aanraden om hier wel wat mee te gaan doen want het zou je levenskwaliteit heel erg in de weg staan als je dit niet aanpakt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel vervelend,maar het zit in je zelfvertrouwen,
Daar kan je best aan werken hoor,er is zelfs een site
voor,kijk maar eens op, zelfvertrouwen .nl
Doe je best, en suc6 ermee.
12 jaar geleden
Ik zou het proberen te negeren. Gewoon jezelf zijn en zelfvertrouwen hebben. Zij zijn immera geinteresseerd in JOU
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die verlammingsverschijnselen doen zich bij jou kennelijk voor in situaties waarin je je ongemakkelijk voelt. Dat is kennelijk de manier waarop jouw lichaam reageert op omstandigheden waarin je je niet op je gemak voelt of die je als "bedreigend" ervaart. De oorzaak is waarschijnlijk angst en/of stress.

Ieder mens reageert anders op zulke situaties. De ene gaat blozen, wordt agressief of depressief, anderen krijgen maag- of buikpijn, weer anderen gaan hyperventileren of krijgen last van spierverlamming.

Waarschijnlijk zul je er, in de loop der jaren, wel "overheen groeien". Je moet er ook niet té veel aandacht aan besteden, want dan ga je alleen maar meer op je eigen gedrag en lichaam letten. Terwijl het in feite niets meer of minder is dan een "natuurlijke reactie" van je lichaam, als gevolg van stress. Erop letten heeft waarschijnlijk een averechts effect. Bovendien noem je twee situaties waarin vrijwel iedereen zich op z'n minst ongemakkelijk voelt.

Als het je echt belemmert in je dagelijks leven, zou je voor jezelf eens op een rij kunnen zetten in welke andere situaties het verschijnsel zich voordoet en wat op die momenten je gedachten en gevoelens zijn.

Een volgende stap is kijken waarvoor je in zulke omstandigheden precies bang bent. Ben je bang dat je bepaalde verwachtingen niet kunt waarmaken? Is het angst om afgewezen te worden? Ben je bang voor conflicten of heb je angst om je te binden? Is het faalangst?

De derde stap is onderzoeken hoe reëel je angsten zijn. Wat is het ergste wat je kan overkomen in zo'n situatie? Hoe groot is de kans dat zoiets ook gebeurt?

Omdat emoties soms heel diep zijn weggestopt, slaag je er misschien in je eentje niet in om ze boven water te krijgen. Dan kun je het beste een psycholoog raadplegen of naar een angstcentrum gaan waar diverse disciplines samenwerken om zulke angsten aan te pakken.
Pieter2011
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
Wat jij beschrijft kan zeker. Maar waarom zou de eerste alinea van mijn antwoord dan niet kloppen?
Moeilijk te zeggen kan aan van alles liggen , idd is het wel psychologisch. Maar om er echt achter te komen wat het is en/of waardoor het komt zou ik je aanraden om met een keertje een psycholoog te bezoeken.