Hoe kan je op commando huilen?

Als ik GTST kijk, of een andere soap of comedy, dan zie je wel eens mensen huilen.

Hoe doet ze dit? Huilen ze echt uit nature, of is dit een bepaalde vloeistof (water) die ze in/rond hun ogen krijgen gedruppeld? Of is dit gewoon een stukje van drama-ondersteuning wat de acteurs krijgen, en zo ja, hoe doen ze dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
14K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zij hebben een kraantje!!

Antwoorden (5)

Dit was ooit ergens uitgelegd: ze denken op het moment dat ze moeten huilen aan een tragische/verdrietige gebeurtenis en dan gaan ze huilen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb ik inderdaad ook ooit gezien. Bij klokhuis ofzo (?)
Zoals roland al zegt, ik films zijn er soms mensen die je verhalen vertellen zodat je gaat huilen.. Of ze laten je denken aan een bepaalde emotionele gebeurtenis.. Vroeger gebruikten ze vloeistof voor in je ogen voor een tranend effect.. Maar nu is het beter om gewoon aan iets emotioneels te denken bijvoorbeeld het overlijden van je hond.. Of een andere geliefde. Zodat het huilen echt lijkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Acteren is oa je inleven in je personage, dus je moet je helemaal gedragen naar het persoon dat je uitbeeld. Een acteur dt huilt met vloeistof vind ik persoonlijk geen goede acteur. Een acteur moet zich helemaal inleven in het personage, om het er zo echt mogelijk uit te laten zien. Er moet dus ook gebruik gemaakt worden van echte emoties. ( wat wel vaak gedaan wordt hoor)

Echte emoties, dat kunnen verschillende dingen zijn. Je kunt dingen uit je eigen erbij betrekken, en dan kun je de emoties heel goed tonen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar waar haalt de acteur de dikke tranen van verdriet vandaan?
Voor de speler die gelooft in method acting, is dat geen probleem.
Method acting is: zich volledig vereenzelvigen met de persoon die hij speelt. Eigenlijk speelt hij niet, hij is.
Dus zal hij de pijn van zijn personage ook echt voelen, en dan komen de tranen vanzelf.

De rest van het acteergilde zal een graai moeten nemen uit de trukendoos.

In GTST en andere soaps die in sneltreinvaart moeten worden opgenomen is er meestal geen tijd voor
"method acting".
Truken uit de trukendoos :
* met een mentholstick onder je ogen wrijven.
* Menthol in je ogen laten blazen.
* Wat druppeltjes glycerine in je oog.

Willeke van Ammelrooy kreeg ooit een zak met gesneden uien, waar ze haar hoofd in moest stoppen.
En verder legt zij keurig uit hoe "method acting" werkt.

http://www.willemwever.nl/vraag-antwoord/het-menselijk-lichaam/hoe-huilen-acteurs-en-actrices-een-film
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er bestaan in de acteerwereld verschillende methodes. Ze hebben bijvoorbeeld een Tear stick. Dat is een soort balm waar mentol in zit. Dat smeren ze onder je ogen en op je ooglid. Daar ga je van tranen. Ze hebben ook een tear blow. Een simpele uitleg daarvan is dat je mentol in iemands oog blaast. Zo raakt ze oog geirriteerd, wordt rood en ga je van huilen om dat weer uit je oog te krijgen.