Ik werk in de kinderopvang en zorg voor baby'tjes onder de 6 maanden . Moet ik nu ook gevaccineerd worden?

Men heeft gezegd dat mensen rondom baby'tjes tot 6 maanden ook gevaccineerd dienen te worden. Vandaar mijn vraag, ik heb er nog niets over gehoord.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (5)

Kinderen onder de zes maanden zijn natuurlijk in theorie een risicogroep, alleen zijn ze nog te jong om zelf gevaccineerd te worden. Wanneer je beroepsmatig met deze groep werkt, werk je dus met een risicogroep, en is het minimaal verstandig je te laten vaccineren, ter bescherming van je pupillen.
Vraag het voor alle zekerheid na aan je huisarts, maar naar alle waarschijnlijkheid luidt het antwoord : ja. Tenminste, je MOET niks, maar het lijkt me wel zo verantwoordelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja. Jij hoort bij de groep mensen die in de tweede fase (Vanaf midden November) opgeroepen wordt. Zie de link voor meer informatie [n een eerste fase tijdens de tweede helft van oktober wordt het volledig ziekenhuispersoneel gevaccineerd: artsen, verpleegkundigen, logistiek en administratief personeel, kandidaat-specialisten en studenten verpleegkunde.

In de tweede fase in de loop van november zijn de nodige vaccins ter beschikking om via de huisartsen de volgende groepen te kunnen vaccineren:

*Ouders van kinderen < 6 maanden;
*Kinderen > 6 maanden met chronische aandoeningen;
*Zwangere vrouwen tijdens het 2e en 3e trimester van hun zwangerschap en vrouwen ingeschreven in een programma voor medisch begeleide voortplanting;
*Personen die betrokken zijn bij de oppas van jonge kinderen, dus personeel werkzaam in de kinderopvang en onthaalouders;
*Omkaderingspersoneel van crèches, kleuterscholen, lagere scholen en middelbare scholen;
* Volwassenen en bejaarde patiënten met onderliggende pathologie, waardoor ze behoren tot de groep met verhoogde kans op complicaties;
* Zorgverstrekkers en personeel van de erkende zorginstellingen, het Rode Kruispersoneel en de apothekers;]
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas is je onderbouwen niet gegrond. Kinderen tot 6 maanden mogen niet ingeënt worden, dat is zelfs gevaarlijk.

Dus nee, je moet niet nu worden ingeënt. Gewoon wachten totdat je wordt opgeroepen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens onze minister in al zijn wijsheid niet, zie onderstaand persbericht van gisteren.

DEN HAAG - Het ministerie van Volksgezondheid is niet van plan om personeel dat werkzaam is in de kinderopvang te vaccineren tegen de Mexicaanse griep.
Dat blijkt uit een brief die het ministerie heeft gestuurd aan de Branchevereniging Ondernemers in de Kinderopvang.

Kindercentrum Plukkebol in Delft is een van de kinderopvangcentra die zich afvraagt waarom haar personeel niet gevaccineerd hoeft te worden. Kinderen van 0 tot en met 5 maanden worden niet ingeënt, maar hun ouders wel. Het lijkt de kinderopvang logisch dat ook de leidsters van de babygroepen een prik krijgen.

Vaccins

Maar volgens het ministerie is de doelgroep van mensen die in de kinderopvang werken niet goed in kaart te brengen, waardoor inenting moeilijk wordt. Ook zouden er onvoldoende vaccins beschikbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jouw werkomgeving en ook andere verzorgende beroepen vragen om goed beschermd personeel. Voor mij zou dit een vanzelfsprekend zijn. Vanuit mijn verantwoordelijkheid gevoel zou ik me altijd laten vaccineren.