Mijn zusje van 15 wil altijd alles hetzelfde hebben als ik... Wat kan ik hier aan doen?

Mijn zusje wil altijd het zelfde als ik; als ik een nieuwe mobiel neem (zoals nu de samsung corby) wil zij m ook... Als ik nieuwe mascara neem; wil zij hem ook, als ik een kleur nagellak wil; wil zij m ook.
IK WORDT DAAR ZO STROND ZIEK VAN EH!
misschien hebben jullie wat tips?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (9)

Doe haar na... Dan is het zo voorbij... Neem haar spullen... Zo voorbij...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zat te denken, misschien moet je het gewoon aan je zusje vertellen?
Als je dat al hebt gedaan en het helemaal niks uit maakt wordt het inderdaat wel erg vervelend.

Misschien is ze hard leers en dan moet het op een andere manier; koop ook is een keer alles wat zij koopt. En dan hopen dat ze het vervelend gaat vinden. Vertel haar daarna dat zij dat ook altijd bij jou doet. Dat zou nog wel eens kunnen helpen!

Als dat niet helpt weet ik het eigenlijk ook niet meer.
Succes ermee!

Groetjes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk kijkt je zusje tegen jou op. En denkt ze nu dat alles wat jij doet dat dit goed is en dat zij dat dus ook zonder problemen kan gaan doen...

Dit is een fase en gaat vanzelf over...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahaha ja dat herinner ik me.... niet van de make-up want daar was mijn broertje niet in geinteresseerd :D maar ik ken het fenomeen.
Het gaat vanzelf over.

In de tussentijd: bedenk dat het ook een compliment is, zij ziet jou blijkbaar als iemand die het heel goed doet of heel tof is, anders zou ze niet ook zo willen zijn/doen.
En bedenk dat zij in een heel verwarrende fase zit, waarin ze blijkbaar houvast nodig heeft. En dat jij die, ongewild weliswaar, aan haar biedt op het moment; dat jij haar als grote zus onbewust al helpt. Breng wat compassie voor haar op: het is niet makkelijk om 15 te zijn.

En bedenk: kleding, make-up, telefoons... in feite maken ze niks uit. Zij bepalen niet wie jij bent. Ook al zouden jullie precies hetzelfde dragen en hebben, dan nog zijn jullie 2 verschillende, unieke personen.
Maar goed, misschien heb je weinig aan zo'n inzicht als leeftijdsgenoten om je heen wel op die manier denken over identiteit.

Je kan een keer met haar proberen erover te praten, uitleggen waarom je het niet leuk vindt (wat is eigenlijk precies de reden dat je het niet leuk vindt?).
Misschien kan je met je ouders praten, het uitleggen, en misschien kunnen zij er dan voor zorgen dat ze niet bij alles hetzelfde krijgt/mag kopen.
En misschien helpt het om positief te doen over de alternatieven. Heb jij roze nagellak en zij wil ook nagellak, zeg dan hoe leuk die paarse haar zou staan, laat zien welke kleuren nog meer leuk zijn.
En als jullie wel eens samen doen met iets: benadruk dat het leuker is als jullie verschillende hebben dan elkaar, zodat jullie een keer kunnen ruilen, of bijv 2kleurige nagels kunnen maken, wat niet kan als jullie dezelfde kleur hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedenk, dat imitatie het mooiste compliment is....
wat 'pakt het nou van jou af' als zij haar eigen mascara op haar eigen wimpers smeert, of zit te sms-en met haar eigen corby? Ze zoekt misschien nog haar eigen stijl, en bewondert de jouwe. Gaat vanzelf over.
Je schrijft niet, hoeveel jaar er tussen jullie zit, maar ze zal waarschijnlijk in een meidengroepje zitten, en dan verandert haar smaak beslist, als één van die meiden haar eerste vriendje krijgt - dan wil ze net zo zijn als dat meisje, want die heeft tenslotte 'al' een vriend!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien kun je haar naar het asiel brengen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hihihi
Wat leuk! Ik herken dit verhaal helemaal. Dat is nu eenmaal wat er gebeurt als je een kleiner zusje hebt. Die vindt grote zus helemaal het einde en wil het liefst precies zo zijn als zij. Het is dus eigenlijk een compliment. En grote kans dat jij hetzelfde gedaan zou hebben als jij een grotere zus zou hebben (of heb je die?). Bij mij is het alweer héél lang geleden dat mijn kleine zusje alles wilde wat ik had en alles deed wat ik deed. En ik kan je één ding verzekeren. Het gaat over. En dan niet bedoel ik niet zo zeer het naäap gedrag, maar meer jouw ergernis daarover.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ben ong. 10 minuten bezig geweest met dit antwoord, omdat ik er een telefoontje tussendoor kreeg. Nu blijkt dat ik in herhaling verval. Mijn excuses daarvoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt het ook positief bekijken,ze is bezig met haar indentiteit ze vindt dat bij jou ,jij lijkt haar grote voorbeeld te zijn wil graag mee doen met jou .Wat je hier aan kan doen is haar kwetsen ,maar wil je dat?(?Dan zeg je dat je het niet prettig vindt dat ze alles koopt wat jij koopt.)Ga eens met haar naar de stad en laat zij zelf het initiatief nemen om iets te kiezen.Wacht jij rustig af ..en koop wat jij wil.Wacht eens af .....kopen jullie nog het zelfde ,dan hebben jullie de zelfde smaak.hihiih succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben je alleen in de wereld.!!!