Is het gezond om bijna een hele middag huiswerk te maken(met pauzes)omdat je wilt proberen zoveel mogelijk huiswerk voor die week af ze hebben?

Ik heb per week niet zoveel huiswerk, eigenlijk totaal niet veel, maar hoe veel uur (met pauzes) is het gezond om aan je huiswerk te werken? Ik ben wel doodmoe nu.
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Dat is niet ongezond hoor. Een aantal uren achter elkaar studeren is heel normaal als je scholier of student bent. Ook is er genoeg werk te bedenken waarbij je een soortgelijke concentratie moet leveren gedurende de dag, en een werkdag is - zoals hier al genoemd wordt - normaal gesproken acht uren.

Je zult alleen op den duur merken dat je je minder goed kunt concentreren, of dat je sneller moe wordt. Genoeg pauzes zijn belangrijk, net zoals genoeg eten en drinken tussendoor. Daar komt bij dat je dingen beter kunt onthouden als je het vaker herhaalt, dus je kunt leerwerk beter verspreiden over de week dan alles in één middag willen doen. In je slaap verwerk je dingen ook beter, dus na een nacht slapen heeft je geleerde werk een betere basis in je hoofd dan na alleen dat middagje leren.

Ongezond is het dus zeker niet, maar iedereen heeft z'n eigen grenzen van vermoeidheid en energie. Dat is wel heel rekbaar trouwens: als je voor het eerst echt uren achter elkaar zit te leren, ben je daarna heel moe. De tweede keer ook nog, maar de derde keer zul je al minder moe zijn. Je concentratievermogen en energie om te leren, kun je dus trainen net zoals je lichamelijke conditie. Maar houd wel in de gaten welk effect je wilt bereiken: is je doel om steeds langer achter elkaar te kunnen leren, of is je doel om de te leren stof je goed eigen te maken? In het eerste geval kun je proberen om het huiswerk maken steeds langer vol te houden, in het tweede geval moet je ook kijken naar het effect van je leerstrategie: je hoofd is op den duur verzadigd, en dan is het niet zinnig om nog langer te leren. Als je merkt dat alles in je hoofd door elkaar gaat lopen en dat je er niets meer "in krijgt", is het mogelijk wat teveel geweest, en moet je een volgende keer wat meer afwisselen, wat vaker pauze houden, of minder lang achter elkaar werken. Al zul je wel merken dat je een volgende keer misschien minder snel dat punt van verzadiging bereikt, omdat je dus ook dit kunt trainen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt! een perfect antwoord :)

Andere antwoorden (3)

Het is niet de vraag of het gezond of vermoeiend is maar of het slim is. Maakwerk is prima te doen maar leerwerk kun je beter verdelen over de week. Beter 3x20 min leren dan 1x een uur.

Gezond/vermoeiend maakt niet uit. De meeste mensen werken 8 uur op een dag en dat kan ook toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is leer en maak werk, ik was bezig met wiskunde (breuken) en daar heb ik gewoon 2 uur over gedaan, en nu zit me hoofd helemaal vol met breuken :|
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou sorry dat ik moe word van een week huiswerk in één dag
Nou is de jeugd van tegenwoordig nog al gauw moe. Maar van een middagje huiswerk ga je echt niet dood, een werkdag duurt tenslotte ook 8 uur.
Dus vooruit met de geit. Nou heb ik ook eerst gekeken hoe oud je eventueel was, maar dat schijnt niet meer te kunnen, stel je voor zeg als ze zien hoe oud je bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is zeker niet ongezond. Om het beste te presteren, neem je op de 50 minuten pauze. Je kan je immers maar 50 minuten concentreren (toch bij schoolwerk).