Hoe kan het dat ik 's zomers bij 22 graden in een t-shirt en korte broek loop, maar 's winters bij 22 graden (binnenshuis) mijn trui niet uittrek?

Kwam m'n vriendin net mee... Ze vraagt het zich elke winter af. Abstracter gezegd: waarom kleed je je 's winters warmer dan 's zomers, terwijl de temperatuur hetzelfde is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9K

Het beste antwoord

Je vergeet iets: 22 graden in de zomer is 22 graden in de SCHADUW.... het is dus in de zon veel warmer en vaak is je kamer dan ook wel iets warmer als de zon erop staat. Je thermostaat kan dan wel op 22 zijn maar er zullen plekken in huis zijn die warmer zijn.

In de winter, als je thermostaat op 22 staat zal dat de hoogste temperatuur zijn, zeker bij deze temperaturen buiten, er zullen in huis dus veel plekken te vinden zijn waar de temperatuur LAGER is dan 22 (bij de ramen, een buitenmuur, op zolder, de wc, de gang) en elke keer dat die ruimtes zich vermengen qua temperatuur zakt die 22. De cv gaat weer aan om het geheel omhoog te krijgen.

Kortom: in de zomer is die 22 de laagste temperatuur, in de winter de hoogste. En omdat je je nog wel eens verplaatst heb je liever je trui aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De temperatuur is niet het enige wast meespeelt. Bij agere temperaturen stralen de muren voor je gevoel de koude uit. En zomers zijn de muren warm, waardoor de gevoelstemperatuur, ook in huis, hoger is in de zsomer dan in de winter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het in de zomer 22 graden is, dan is het in de zon natuurlijk veel warmer. Jij kiest er dan waarschijnlijk voor om zoveel mogelijk tijd in die zon door te brengen. De warmte komt ook je huis in, waardoor het daar ook veel aangenamer voelt dan wanneer het buiten kouder is. Ik heb nu 2 truien aan, skilaarzen, een dekentje en de verwarming op 20 graden. Als in de zomer de zon uit mijn tuin weg is, dan ga ik naar binnen omdat ik het koud krijg en dan trek ik binnen een vest aan, terwijl het hier in de kamer nog 23 graden is. Het gaat dus niet zo zeer om de temperatuur die de thermometer aanwijst, maar meer over hoe je de temperatuur ervaart.