Kan je volledig herstellen van een chronisch slaaptekort?

Ik ben een 16 jarige jongen. Tijdens mijn 15de levensjaar hield ik er een slecht slaappatroon op na. Soms draaide ik mijn schooldagen op niet meer dan 5 à 6 uur slaap. In het totaal schat ik dat het ongeveer 9 maanden zal hebben geduurd. Hierbij zitten wel vakanties en weekenden inbegrepen waarin ik wel voldoende kon slapen. Het slaaptekort stapelde zich echter op en op veel momenten van de dag draait het in je hoofd alleen nog maar om slapen.

Dit schooljaar had ik geen trek meer in de beroerde gevoelens van het jaar daarvoor en heb ik mijn slaapritme verbeterd. Ik weet dat het redelijk 'normaal' is dat scholieren en studenten wel eens een slaaptekort hebben, maar in mijn geval was het toch een tikkeltje extremer dan bij mijn medescholieren.

Nu denk ik wel regelmatig of het negatieve gevolgen heeft gehad voor een verder vitaal verloop van mijn gezondheid. Ik heb er al veel over gelezen, met name over de gevolgen. Zoals hogere bloeddruk, meer kans op hart- en vaatziekten, diabetes, afname reactievermogen, etc.
Nu ben ik doorgaans altijd al wel gezond geweest: een bovengemiddelde conditie en over het algemeen goede voeding. Maar nergens kan ik bevestiging vinden of je in de loop van je leven volledig kan herstellen van het slaaptekort destijds.

Na een lange uitleg, is de vraag: valt er volledig te herstellen van een chronisch slaaptekort, zonder dat organen en het brein minder goed functioneren en de kans op die ziektes even groot zullen blijven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (3)

Het lichaam op jouw leeftijd kan zich makkelijk herstellen van dis balansen. Als je nu een goed gezond slaapritme hebt te pakken hoef je geen zorgen te maken.

Immers je ervaart ook nu geen lichamelijke klachten, alleen de gedachte voor later maakt je wat angstig.

Zet het uit je hoofd en geniet van het leven en luister naar je lichaam..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het menselijk lichaam heeft een ongelofelijk groot herstellend vermogen. Slaaptekort vermindert je weerstand en zorgt voor allerlei klachten, maar dat zal ook weer verbeteren als je weer genoeg slaapt. Jij bent nog erg jong, dus je zult hier zeker niets aan overhouden. Daarbij heeft een tekort aan slaap vooral direct en enigzins uitgestelde gevolgen, geen echt laat-uitgestelde gevolgen. Het kan zijn dat het wat tijd nodig heeft voordat je je weer fit gaat voelen, maar je hoeft je geen zorgen te maken over permanente schade.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je lichaam zal zich wel vrij snel herstellen zoals hierboven al vermeld.
Een ander punt is dat ook je hersenen in het afgelopen jaar minder ruimte hebben gehad zich te ontwikkelen. Dit is vooral van belang voor je prefrontale cortex (zie link).
Maak je echter niet al te bezorgd; je hebt nog ruim zeven jaar om die kleine achterstand weg te werken en als je niet te veel drinkt kan dat geen probleem zijn.