Kan je ziek worden van hyacinten?

kun je ziek worden van hyacinten ?
bv maagklachten misselijk hoofdpijn diarree
120 hyacinten in een ruimte die niet geventileerd word

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (3)

Hyacint, (Hyacinthus orientalis) Leliefamilie, geslacht Hyacinthus, komt zowel in het wild voor als gecultiveerd. De bol werd meegebracht uit het Midden-Oosten medio de 16de eeuw.
Als cultivar wordt de bol opgekweekt in potten en op watercultuur in speciale glazen. In het wild komt de plant voor op vochtige plaatsen aan de rand van bos en duin.
Alle delen van de plant en in het bijzonder de bollen zijn giftig bij inname en veelvuldige aanraking.
Vroeger werd het witte sap als lijm gebruikt met heel wat ongevallen. De etherische olie wordt gewonnen door extractie van de bloemen. Het is een rood-bruine tot bruin-groene stroperige olie met een zoete bloemige geur. De olie is antiseptisch en kalmerend en wordt niet in de aromatherapie gebruikt, wel als parfum.
Vergiftiging door de hyacint laat zich merken door jeuk (contact), braken en hevige diarree (inname) met dehydratatie als gevolg (wat bij kinderen fataal kan aflopen).

Toegevoegd na 1 minuut:
Vergiftigingssymptomen: misselijkheid, braken, diarree.
http://www.frytex.nl/tips/gifplanten.php
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor.
Een mens kan overal ziek van worden.

Maar om te weten of dat ziek geworden van de hyacinten is, is toch echt een onderzoek nodig.
Dus HUP naar de dokter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommige mensen zijn enorm allergisch voor hyacinten. Ze worden benauwd of worden misselijk, dus ja het zou heel goed kunnen dat je je niet lekker voelt door de hyacinten.