Waarom leggen ambulancemedew. altijd je been recht bij een breuk?

Ik heb nooit begrepen waarom ambulancemedew. iemands been rechtleggen, weliswaar met pijnstilling, op de plek van het ongeluk, voordat je mee gaat naar de SEH. Kan dat niet later, onder narcose?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Er is natuurlijk een belangrijk verschil tussen het rechtleggen van een been en het zetten van een breuk.

Ik weet niet of je ooit op een ambulancebrancard hebt gelegen, maar die dingen zijn erg smal. Als je je been bijvoorbeeld naar buiten hebt liggen, is het vervoer een stuk lastiger. Daarbij kan een been dan niet altijd goed gespalkt worden. Vandaar dat altijd geprobeerd zal worden om ook een pijnlijke been of arm in een beetje een neutrale houding te krijgen voor het vervoer.

Het zetten van een breuk ter plaatse, zal een ambulanceverpleegkundige alleen doen wanneer dit nodig is, of wanneer het overduidelijk voordeel heeft voor de patiënt. Een breuk in een groot bot als het bovenbeen kan een grote bloeding veroorzaken of de doorbloeding afknellen. Wanneer dat risico bestaat, zal een ambulanceverpleegkundige inderdaad zelf de breuk gaan zetten. Als het niet nodig is, doen ze dat niet. In de meeste gevallen brengen ze iemand met een gebroken arm of been gewoon naar het ziekenhuis. Hier wordt echter een breuk die gesloten gereponeerd kan worden (dus waar een operatie niet nodig is, maar die wel gezet moet worden) ook meestal niet onder narcose gezet. Er zal vaak wat locale verdoving in en rond de breuk worden gebruikt, en indien nodig een licht roesje. Alleen als het niet anders kan, de patiënt teveel pijn heeft of soms bij hele jonge kinderen, gebeurt dit op de OK en onder narcose.

Andere redenen om ter plaatse een breuk te zetten kunnen zijn als het duidelijk is dat dit de patiënt direct pijnverlichting zal geven: het zetten is weliswaar pijnlijk, maar daarna is de pijn een stuk minder, en kan een arm of been ook beter gespalkt worden, zodat de rit naar het ziekenhuis minder pijnlijk is. Bij luxaties (ontwrichtingen) kan het ook nog een overweging zijn dat deze moeilijker te reponeren zijn naarmate er meer tijd overheen gaat, omdat de spieren gaan verkrampen. Soms is het dan beter om ter plaats te reponeren, zeker als het er naar uit ziet dat dit niet al te moeilijk zal gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helder en duidelijk!

Andere antwoorden (3)

Als je been recht ligt kunnen ze er een opblaasspalk om leggen om zo meer comfort te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is om te voorkómen dat de bloedsomloop in het been geblokkeerd wordt. Als dat namelijk langere tijd het geval is kan een been gaan afsterven, en dan is er uiteindelijk kans dat het (gedeeltelijk) geamputeerd moet worden. Dus door het been recht te leggen kunnen de bloedvaten die niet door de breuk kapot gegaan zijn het been weer goed van bloed blijven voorzien.
Amadea
12 jaar geleden
Omdat bij een breuk een stuk bot bijvoorbeeld een ader kan afknellen, het is nodig voor een goede bloeddoorstroming.