Ik kan door psychische klachten niet naar een gesprek op het UWV kantoor. ik kan niet alleen met OV. Komt de arbeidsdeskundige dan thuis ?

Ik heb geen hulpverlener meer door de eigen bijdrage van 200 euro, die kan ik niet betalen. Verleden jaar ging de hulpverlener mee naar een gesprek. Maar nu heb ik niemand meer om dit te doen. In het UWV verslag staat ook dat ik niet alleen met OV kan reizen. Ik maak me druk als ik eventueel een uitnodiging voor een gesprek zou krijgen. Ik kan daar niet heen, dus vraag ik me af hoe moet dat dan. Komt het UWV dan bij je thuis voor zo'n gesprek ??

Toegevoegd na 2 dagen:
Ik heb net een gesprek gehad met de arbeidsdeskundige en zij bevestigd ook dat ik niet zelfstandig kan reizen.
Een eventuele oplossing is een taxi die mij dan brengt, maar dat zien we dan wel.
Als ik een oproep krijg, moet ik bellen voor een oplossing.
Ook ben ik gerustgesteld, voorlopig ben ik helemaal afgekeurd, dat was ik al, maar vroeg me af hoe het nu zat.

Ik ben blij met het antwoord en hoop nu rust in me hoofd te krijgen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Beste Gast94661,

Je wilt weten of de arbeidsdeskundige bij je thuis komt als je wordt uitgenodigd voor een gesprek. De arbeidsdeskundige komt niet zomaar bij je thuis. Als je wordt opgeroepen voor een afspraak dan ben je verplicht langs te komen.

Ik begrijp dat je bezorgd bent over een uitnodiging.
Word je uitgenodigd voor een afspraak en heb je geen hulpverlener die met je mee gaat?
Neem dan van te voren contact op met je arbeidsdeskundige voor overleg.
De arbeidsdeskundige kan je advies geven in deze situatie.
Samen kunnen jullie dan een oplossing bedenken om de afspraak door te laten gaan.

Je bereikt de arbeidsdeskundige via UWV Telefoon Werknemers 0900 - 92 94.

Actuele informatie vind je hier: http://bit.ly/zMjf8X.

Ik wens je veel sterkte.

Met vriendelijke groet,

Mariëlle
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Overleg met het UWV, dan kunnen jullie wellicht samen tot een oplossing komen. Ik weet niet wat exact jouw beperkingen zijn, maar voor veel mensen met lichamelijke handicaps wordt taxivervoer vergoed voor een gesprek op het UWV kantoor. In heel uitzonderlijke gevallen kan de arts aan huis komen, ik weet niet of een arbeidsdeskundige dit ook wel eens doet. Als het gaat om een beoordeling voor een uitkering waarbij iemand zo ziek is dat hij niet vervoerd kan worden, zal doorgaans geen arbeidskundige beoordeling plaats hoeven vinden, omdat iemand dan op medische gronden arbeidsongeschikt wordt bevonden.

Ben je bekend met stichting MEE? Zij kunnen ook meegaan naar dergelijke gesprekken, hun hulp is gratis. Ze kunnen je ook koppelen aan een vrijwilliger, en GGZ-instellingen werken soms ook met vrijwilligers die je juist ook bij dit soort gesprekken kunnen ondersteunen. Vraag MEE of het maatschappelijk werk of ze je kunnen helpen om de juiste (voor jou betaalbare) hulp te krijgen. Heb je helemaal geen hulpverlening meer op dit moment? Dat vind ik heel erg, maar ik vind die extra eigen bijdrage in de GGZ sowieso een vreemd iets. Heb je misschien mensen in je omgeving die je kunnen helpen hierbij?

Bedenk wat je precies nodig hebt aan begeleiding of praktische voorzieningen om wel op het spreekuur te kunnen komen bij het UWV. Als er dingen zijn die je niet zelf kunt regelen, overleg dat telefonisch met UWV, dan kunnen ze je ondersteunen en met je meedenken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wow.. ik ben er echt even stil van. Je hebt dus echt al van alles geprobeerd, maar valt overal buiten de boot. Gek verhaal van MEE: ik heb persoonlijk geen supergoede ervaringen met ze, omdat ik het idee heb dat je weinig aan ze hebt als je zelf de regelgeving al goed kent. Maar ze helpen mij wel gewoon als ik bel met een vraag. Ik heb trouwens een lichamelijke handicap. Een vriendin van me heeft ADHD, en kreeg ook zoiets te horen bij MEE, dat ze haar niet konden helpen omdat ADHD onder de GGZ viel. Maar in mijn eigen regio helpen ze mensen met autisme of ADHD wel gewoon, ik ken verschillende mensen met één van beide of zelfs beide aandoeningen die er goede ervaringen hebben. Bizar. En evengoed bizar dat je nergens bij een vrijwilligersorganisatie geholpen wordt. Als ze allerlei bureaucratische regels gaan toepassen op vrijwilligersorganisaties, gaan allerlei mensen buiten de boot vallen. Heb je een indicatie voor begeleiding vanuit de AWBZ? Of andere hulp? Als je wilt, mag je me een persoonlijk bericht sturen en doorgeven in welke regio je woont, misschien kan ik je helpen zoeken naar een organisatie in je regio die jou wél gewoon helpt. Ik weet niet of ik meer vind dan jij hoor, maar ik kan altijd helpen zoeken natuurlijk. Mag ik vragen waarom je naar het UWV moet, als het niet gaat om een beoordeling voor een uitkering? Een aanvraag voor voorzieningen wordt eigenlijk altijd schriftelijk afgehandeld, en als je niet alleen kunt reizen, lijkt het me ook niet waarschijnlijk dat je wilt gaan reïntegreren. Misschien schat ik dat laatste verkeerd in hoor, maar ik vraag me af waar het dan om gaat, omdat dat uit kan maken: voor een medische beoordeling zul je echt persoonlijk door de arts gezien moeten worden, maar in veel andere situaties zullen ze bij iemand die moeilijk kan reizen, toch zoveel mogelijk proberen om zaken telefonisch of schriftelijk af te handelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lekker als je zo klem zit en voor het een 'te goed' bent en voor het ander 'te slecht':-((
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb hele goede ervaringen met MEE, +, probeer het nog eens, een andere medewerker heeft misschien een andere kijk op de mogelijkheid voor hulp
Je kunt het altijd vragen. Je hebt een contactpersoon bij het UWV, neem ik aan, en die kan deze vraag wel beantwoorden. Het lijkt me wel.
Als de berg niet naar Mohammed kan, dan moet de berg naar Mohammed. (zo luidt het spreekwoord).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het goed is kan je iemand mee nemen van een arbeidsongeschiktheidsplatform

Ik stuur de link voor je mee zodat je voor je zelf eens alles kan door lezen
& je kan ook altijd even met het UWV bellen en je situatie uit leggen, ik neem aan dat dit soort situaties wel bekend bij hun zijn en dat ze dagelijks met zulke situaties in aanmerking komen ze hebben er vast wel een oplossing voor.

probeer even diep adem te halen en niet in paniek te raken

Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan ik hoop dat ze je kunnen helpen. Succes verder
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Landelijke Vereniging van Arbeidsongeschikten (LVA) behartigt de belangen van arbeidsgehandicapten op landelijk niveau, in het bijzonder arbeidsgehandicapten met een uitkering volgens de WIA, WAO, Wajong, IOAW of Bijstand. Voor de LVA staat daarbij niet de handicap of de ziekte centraal maar de relatie met de arbeidsmarkt en de sociale zekerheid. De LVA is vooral een netwerkorganisatie, bestaande uit enkele honderden lokale belangenorganisaties van arbeidsgehandicapten. Vrijwel alle lokale organisaties verzorgen een spreekuur en voorlichtingsactiviteiten. Ook zijn zij vertegenwoordigd in tal van cliëntenraden. Op provinciaal niveau werken zij samen in projecten en belangenbehartiging via provinciale belangenorganisaties, die op hun beurt weer lid zijn van de LVA. Deze provinciale organisaties bundelen meestal niet alleen arbeidsgehandicapten maar ook lokale cliëntenraden, zodat de belangenbehartiging op een breed front en in samenhang kan worden gevoerd. De provinciale organisaties bieden bovendien ondersteuning aan de lokale activiteiten en verzorgen training en scholing. De LVA is er niet op gericht om grote aantallen arbeidsgehandicapten te organiseren als lid van de vereniging. Datzelfde uitgangspunt geldt voor de provinciale en lokale organisaties. De organisaties beperken zich tot arbeidsgehandicapten die actief betrokken zijn bij de uitvoering van activiteiten. Via de hulpverleningsactiviteiten en de informatieverlening zijn er echter vele tienduizenden contacten met arbeidsgehandicapten per jaar. Op die manier wordt de vinger aan de pols gehouden met betrekking tot de effecten van wetgeving en de uitvoering en wordt een bijzondere expertise opgebouwd en onderhouden. Voor de LVA is dit de belangrijkste basis voor belangenbehartiging. De LVA is, evenals de aangesloten organisaties, een 'zelforganisatie'. Zowel het bestuur als de kaderleden zijn arbeidsgehandicapt. LVA-bestuurders zijn bovendien zelf actief in lokale en provinciale activiteiten, zoals de hulpverlening aan uitkeringsgerechtigden. De LVA-activiteiten worden op de eerste plaats uitgevoerd door vele arbeidsgehandicapten uit de aangesloten organisaties. Waar nodig worden professionals en professionele organisaties ingehuurd voor (strategische) ondersteuning, voor onderzoek en voor uitvoerende taken.
burgos
12 jaar geleden
mooi, ++
Bij mij is er iemand thuis geweest van het UWV voor mijn herkeuring. Moest wel een verklaring bij van een psycholoog. Dat je niet kan reizen.