Als mijn IQ meer dan 30 punten lager is als ik een test doe als ik geen koffie heb gedronken, in vergelijking met het wel drinken ...

...van koffie, ben ik dan afhankelijk van koffie?
Drie jaar gedaan, een maal per jaar, gemiddeld is het verschil iets boven 30.

Over mijn EQ zonder koffie niet te spreken, die is waarschijnlijk zwaar ondergemiddeld als ik geen koffie heb gehad!

Toegevoegd na 35 seconden:
Tevens is het niet zo dat ik de vragen heb onthouden, het gaat natuurlijk wel om verschillende IQ testen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Dat hangt ervan af wat je onder afhankelijk verstaat, maar koffie is natuurlijk wel een pepmiddel dus is het normaal dat het effect heeft. En als je veel koffie of cola drinkt zal je lichaam zich op de pep instellen (je wordt pas echt wakker na een eerste kopje koffie bijvoorbeeld, voor je koffie ging drinken werd je vanuit jezelf echt wakker).

Om de test goed te kunnen doen moet je eigenlijk eerst een jaar van de koffie af en daarna nog eens kijken wat de uitslag is, waarschijnlijk is hij dan wat hij nu met koffie is.
Als je aan koffie gewent bent zul je altijd slechter scoren als je even geen koffie hebt gehad.

Je bent niet meer gewend zelf je energievoorraad aan te spreken, zelf alert te blijven dat "doet" de koffie namelijk voor je. Je zult het eerst weer zelf moeten gaan doen.

Het is wel leuk dat je -als je van de koffie af bent- de oppepper van de koffie heel bewust kunt gaan gebruiken. Een kopje voor een vergadering bijvoorbeeld, of op een feestje. Maar dan verder ook geen koffie of cola drinken, dan blijft de oppepper goed werken. Die oppepper kun je dan trouwens ook bij cola verwachten (cafeïne+suiker.... dubbele pep)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dan is het verschil in IQ meer te wijten/danken aan de andere soort van test, dan aan de koffie...

Ik geloof niets van een link/correlatie IQ en koffie...

Maar als ik jou was, dan dronk ik MEER koffie ipv minder...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan heb je twee totaal verschillende soorten tests gehad. En dat zegt weer een heleboel over de waarde van een IQ-test ; discutabel, niet volledig betrouwbaar en een slechte voorspeller.

Als het zwaartepunt van een IQ-test bijvoorbeeld sterk ligt bij wiskundige problemen en ruimtelijk inzicht (zoals de Mensa-tests), kun je verbaal en qua probleemoplossend vermogen of waarneming en verbanden zien heel intelligent zijn, maar toch bagger scoren op de test. En vice versa. Nu zal het verschil niet meteen 100 punten zijn, maar 30 is helemaal niet ondenkbeeldig.

Overigens hoef je de vragen niet precies te onthouden om door te krijgen hoe het system werkt ; naarmate je meer tests maakt, zul je in de regel steeds iets hoger gaan scoren. Ook dat geeft weer aan hoe matig het nut van een dergelijke test is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien is het omdat je alerter bent door koffie. Maar waarschijnlijk ben je dan wel 'verslaafd' aan koffie, en dat is niet goed. In zekere zin ben je er dus afhankelijk van.