Is het roken van sigaren slecht voor je gezondheid?

Ik rook wel eens een sigaar en deze rook ik niet over mijn longen. In hoeverre is het roken van een sigaar dan slecht voor je gezondheid?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.5K

Het beste antwoord

De schadelijke effecten van de rook van sigaren.

Het specifieke aan de rook van sigaren is dat hij sterker en irritanter is dan de rook van sigaretten. Daardoor kan hij minder diep geïnhaleerd worden, wat op zich positief is in vergelijking met de sigarettenrook die je dieper kan inhaleren. Toch is er bij de niet-inhalerende sigarenroker nog steeds een risico op longkanker aanwezig. Bovendien zorgt de rook van sigaren voor een hoestreactie bij de roker.

Bij de sigarenroker die zijn rook niet inhaleert ligt de kans op hart-en vaatziekten wel gevoelig lager dan bij de inhalerende sigarettenroker. Men gaat er zelfs van uit dat het risico op hart-en vaatziekten bij de niet-inhalerende roker slechts weinig hoger ligt dan bij de persoon die helemaal niet rookt. Toch kan je dit niet als een voordeel beschouwen, want de sigaar heeft voldoende negatieve eigenschappen om van het roken ervan beter geen gewoonte te maken.

Toegevoegd na 50 seconden:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/41547-roken-is-de-sigaar-even-schadelijk-als-de-sigaret.html

Toegevoegd na 1 minuut:
Een belangrijk verschil met de sigarettenrook is dat de rook van sigaren een groter effect heeft op de omgeving. Vermits de sigarenrook sterker is dan sigarettenrook, is de sigarenroker storender en schadelijker voor de mensen rondom hem. Bovendien wordt dat negatief effect op de omgeving nog eens versterkt doordat hij minder inhaleert dan de sigarettenroker of helemaal niet inhaleert. Hij blaast dus meer rook in de lucht die een schadelijk effect zal hebben op zijn omgeving. Passief roken is dus schadelijker als je bij een sigarenroker in de buurt bent dan bij een sigarettenroker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Morgen +je want gaat niet met mobiel .. Je houd het tegoed!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (4)

Alle vormen van roken zijn gevaarlijk voor de gezondheid ook sigaren.. In je mond komt nicotine die je met je speeksel doorslikt en in je bloedbaan komen ... Dus ja t is ook slecht..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar zit wat in ;) Dus je zou er constant bij moeten spugen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je hoeveel giftige stoffen er alleen al in de rook vrijkomen als je aan die sigaar zuigt.. Spugen helpt dan niet meer.. Deeltjes glippen toch binnen want spuug is vlugger dan je denkt... En t zit aan je lippen .. Nee je ontkomt er niet aan :-))
Sigarenrokers hebben behalve kans op longkanker ook grotere kans op lip en mondkanker - zie uitgebreide bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zal niet voor niks zijn dat op de verpakking staat : Roken brengt u en anderen rondom u ernstige schade toe. OF Rokers sterven eerder OF Roken veroudert uw huid OF Roken veroorzaakt kanker OF ....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je "wel eens" een sigaar rookt moet je niet meteen gaan paniekeren. roken is natuurlijk niet goed, maar de huidige paranoia is ook niet gezond. vooral omdat enkel roken in het vizier staat en heel wat andere ongezonde leefgewoontes buiten schot blijven. Plus is de opname van voeding e.d. ook niet alles. Ik moet altijd wat lachen met het uitzicht van sommige voedingpuristen die alles zorgvuldig afwegen maar er uitzien als een bleke pruim. En vooral kritiek hebben op iedereen die anders eet...Geef mij dan maar de dikke bourgondische levensgenieter die wijn drinkt, dikke sigaren rookt en zonnig naar het leven kijkt.
Dat roken niet alles bepalend is bij gezondheid, bewijst ook de gezondheidstoestand in een aantal Zuiderse landen waar er duchtig gerookt en gedronken wordt maar waar er tegelijk toch minder hartziekten, kanker e.d.m. voorkomen. Ik denk dat hun voedingspatroon (olijfolie edm) hier zeker een rol speelt, maar ook hun ingesteldheid tov het leven.
En al die mensen die met de vinger wijzen naar rokers... laten zij hun auto aan de kant staan uit zorg voor de gezondheid van hun medemens?
Het is natuurlijk de vraag wat je bedoelt met "wel eens". Als dat af en toe is, zou ik zeggen : doe maar, geniet ervan en laat je geen schuldgevoel aanpraten!