Bestaat er een accessoire of zoiets die je beschermt tegen de straling van je mobiele telefoon?

En als je bijna je hele leven een mobiel bij je hebt gehad
hoeveel kans heb je dan op kanker?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Amadea
12 jaar geleden
Oplossing: koop een vaste telefoonaansluiting bij KPN (of hoe ze tegenwoordig mogen heten). Ben je niet thuis, dan kan men een boodschap inspreken. Waarom zou alles direct ter plekke besproken worden, nergens voor nodig toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, Amadea ; mensen doen tegenwoordig net of een mobieltje een soort noodzakelijk lichaamsdeel is ofzo....

Antwoorden (4)

Niet dat ik weet hierbij wel een paar tips:

1) Draag bij het bellen een koptelefoon met een snoertje, zet je mobiel op de luidspreker of
stuur een sms.
2) Draag het mobieltje nooit op je lichaam of gebruik een hoesje aan je broekriem.
3) Bel niet in een rijdende auto, trein of bus. Daardoor wordt de straling van het mobieltje
groter.
4) Gebruik je mobiel als antwoordapparaat: zet het uit tot je wilt zien wie gebeld heeft en bel
dan zonodig terug – met stappen 1,2,3 in je achterhoofd.
5) Bel, als het kan, met een vaste telefoon.
6) Vermijd gebruik binnen een metalen gebouw, vooral als het een metalen constructie is.
7) Laat kinderen nooit met een mobieltje naast het bed of onder het kussen slapen.
8) Laat kinderen hun mobieltje alleen voor noodgevallen gebruiken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, zo'n accessoire bestaat niet. Je kunt hooguit een "oortje" met een zo lang mogelijk snoer nemen, en je mobiel dan zo ver mogelijk van jou vandaan leggen.

Afgezien daarvan is bescherming tegen de "straling" niet mogelijk, en niet nodig.

Een mobiel straalt als je hem gebruikt (om te bellen, te SMS-en, of op een andere manier te communiceren). Dat moet, dat gaat niet anders; die straling laat zich hooguit reduceren door zo dicht mogelijk bij een zendmast te gaan staan.

Een mobiel straalt NIET als je hem niet gebruikt. Een mobiel op standby straalt dus helemaal niet, en is daarmee volkomen ongevaarlijk. Goed, elke vier uur maakt hij gedurende zo'n drie seconden even contact met het netwerk om te laten weten dat-ie er nog is, maar dat is dan ook alles. Het is dan ook bangmakerij om te zeggen dat je geen mobiel in de slaapkamer zou mogen hebben.

Mobiele telefoons bestaan nu zo'n 30 jaar. Ook bij gebruikers van het eerste uur is geen verhoogde kans op kanker of andere ziekten waargenomen. We kunnen er dus van uitgaan dat mogelijke nadelige effecten, áls ze al bestaan, zo klein zijn dat ze in het niet vallen bij de andere risico's van het gewone leven.
Cryofiel
12 jaar geleden
GSM veroorzaakt geen kanker. Het zijn doemdenkers die dat zeggen want geen enkel onderzoek toont aan dat de straling gevaarlijk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De anti-stralingsticker, deze biedt bescherming tegen belastende straling. De bescherming is gebaseerd op een technologie die al 46 jaar bestaat. Het wordt onder andere gebruikt in een MRI scan, zodat je niet verbrand door de hoeveelheid straling.

Er zijn verschillende onderzoeken geweest naar straling van mobiele telefoons, maar er is nooit bewezen dat het kanker kan veroorzaken. Het zou wel kunnen, omdat het tegendeel niet bewezen is.