Asclepius is in de Griekse mythologie de halfgod van geneeskunde en genezing. In een van de eerste ziekenhuizen/kuuroord was het verhaal dat je genezen was als je in je droom een slang zag. Daarom wordt Asclepius meestal afgebeeld met een slang om zijn staf.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat symbool staat voor Asclepius, de griekse god van de geneeskunde. Die werd vaak afgebeeld met de bekende slang om een staf heen. Er zijn verschillende theorieën over waarom dat zo is. Eén theorie is dat Asclepius tijdens de Trojaanse oorlog een Griekse held zou hebben genezen van een slangenbeet. Een andere is dat het gaat om een type slang waarvan de Romeinen dachten dat hij een geneeskundige kracht had. Ook een optie is de theorie dat de slang symbool staat voor nieuw leven en vruchtbaarheid, omdat de slang z'n huid achterlaat en dan 'als nieuw' verdergaat.

Misschien heeft het symbool ook nog wel te maken met de Bijbelse geschiedenis van het volk Israël dat in de woestijn te maken krijgt met giftige slangen. Mozes, die het volk leidt, krijgt dan van God de opdracht om een grote koperen slang te maken en die op staken te zetten, zodat iedereen hem kon zien. Mensen die omhoog keken naar die koperen slang, gingen niet dood aan de (giftige) slangenbeet.

Ik geloof dat er nog wel meer theorieën zijn, maar in elk geval zijn er verschillende verklaringen voor het gebruik van een slang in het symbool voor de geneeskunde.