Waarom mag je Koemis Koetjing thee niet lang achter elkaar gebruiken?

Ik heb last van nierstenen en drink sinds kort Koemis Koetjing thee wat echt enorm helpt tegen nierstenen.
Nu lees je verschillende verhalen op het internet of het gebruik van die thee. Mensen die het dagelijks drinken en nooit problemen hebben maar ook op veel sites dat je het niet te lang (maximaal 3 weken) achter elkaar mag drinken. Hoe zit het nu echt? En als het echt niet lang mag, waarom niet? Wat is dan het probleem?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
41.3K

Het beste antwoord

Ik heb ooit een periode grote potten thee weggewerkt tijdens een ziekenhuisopname om een niersteen kwijt te raken. Daarnaast moest ik natuurlijk traplopen en touwtjespringen als voornaamste lichaamsbeweging. :-) Die thee, verstrekt door de ziekenhuisapotheek heette 'orthosiphon thee'. Of die ervoor gezorgd heeft dat ik die niersteen een dag voordat ik geopereerd zou worden uitplaste zal nooit beantwoord worden, maar ik was er natuurlijk wel heel blij mee. Eén getuigenis is geen bewijs. Maar het kruid wordt inderdaad al eeuwen gebruikt als vochtafdrijvend en om nierstenen uit te spoelen.

De enige bedenking die ik kan vinden is het hoge kaliumgehalte en dan moet je behoorlijk wat van die thee drinken om er teveel van binnen te krijgen. Gebruik je daartegenover voldoende natrium dan is er niets aan de hand. Het gaat erom dat de verhouding tussen die twee zouten in evenwicht blijft. Overigens is het altijd aan te bevelen om wat extra natrium, zeg maar keukenzout, te gebruiken als je heel veel drinkt, om een tekort ervan te voorkomen.

Er zijn wel meerdere stoffen in orthosiphon stamineus, zoals het kruid officieel heet, die verantwoordelijk voor de werkzaamheid zouden kunnen zijn maar die liggen meer in de preventieve sfeer, zoals anti-oxidanten. Daar zijn me ook geen overdoseringsgegevens van bekend.

Kortom, hou je lichaamssignalen in de gaten maar ik zou er zelf niet zo'n probleem van maken om die thee langer dan drie weken achter elkaar te drinken met de gegeven voorzorgsmaatregelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor het antwoord! +
Daar had ik nog niet eens aan gedacht, het Kalium gehalte, daar zal ik inderdaad rekening mee houden.

Andere antwoorden (1)

Er zouden geen bijwerkingen zijn volgens deze sites. Toch wordt het drinken van de thee als een kuur aanbevolen, dus niet voortdurend. Het heeft een stimulerende werking op de nieren, en ik zou me kunnen voorstellen dat een langdurige overprikkeling van de nieren niet echt gezond is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor het antwoord en de moeite, maar die sites had ik ook al gevonden. En daar wordt inderdaad over een kuur gesproken. Maar op andere sites wordt ook gesproken over dagelijks gebruik. +