Is de iPad schadelijk voor je ogen?

Is het kijken/spelen op je iPad schadelijk voor je ogen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Het enige schadelijke dat kan gebeuren is dat er staafjes/kegeltjes verloren gaan en dat je lens minder flexibel word.

Staafjes en kegeltjes kunnen verloren gaan door een continu fel licht of een licht dat feller is dan de omgeving. Als je naar de muur kijkt achter de Ipad en die is minder licht word je pupil groter waardoor er meer licht naar binnen kan komen, als je dan weer naar je Ipad kijkt die een stuk lichter is en je geeft je pupil niet de tijd om kleiner te worden kunnen er dus staafjes en kegeltjes verloren gaan.

Verder kan je lens minder flexibel worden, omdat als je naar iets kijkt dat dichtbij is, de kringspieren rondom je lens zich aanspannen. Daardoor word de lens dus boller waardoor de licht inval naar het ideale brandpunt word afgebogen. Als je dus veel leest/computert/staart naar een punt op nog geen halve meter afstand is de kans groter dat je later verziend word.

Maar ga er maar vanuit dat dit niet schadelijk is. Je zal wel echt overdreven veel moeten spelen en een erg hoge lichtintensiteit binnen krijgen voordat het schadelijk word.

Verder zul je merken dat je ogen ''moe'' worden. Dit komt omdat de kringspieren zich steeds moeten aanspannen. Verder niet echt een probleem dus...

Toegevoegd na 11 uur:
Ik bedoel dat je dan bijziend word ipv verziend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel inderdaad bijziend. Dankje!

Andere antwoorden (1)

een iPad is net als een computer en tv (niet erger)
gewoon niet langer dan twee uur achter zitten