Is het gezond om wierook in huis te branden?

sedert kort vindt ik dit een prettige gewoonte maar ik merk dat ik met moeite adem krijg
ik ben gezond
nu laat ik de brandende wierook in de gang staan

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou in plaats van wierook ook een aromaverdampertje kunnen gebruiken. Je weet wel, zo'n ding met een kaarsje waar je bovenin water kunt doen met wat druppeltjes olie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is ook gewoon slecht, Ria. Er zijn meer schadelijke stoffen in de lucht dan rook alleen. https://www.heelnatuurlijk.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=51 http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?showtopic=1226
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook wanneer je pure etherische olie gebruikt?
Ik stop trouwens ook wel eens wat takjes rozemarijn of lavendel in het water. Werkt prima ;) Wel niet zo heftig als wierook, maar wel een lekker luchtje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Essentiële oliën zijn prima om te verdampen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die deeltjes komen ook in je longen, en daar kun je potentieel last van hebben. Verbrandingsresten zijn over het algemeen wel heftiger dan verdampte olie. Maar met 'gezond' heeft het niks te maken, hoe duur het naampje dat je er op plakt ook is.

Antwoorden (3)

Neen, dat is niet gezond! Het is gezonder een raam open te zetten - ligt er natuurlijk wel een beetje aan waar je woont - voor frisse lucht. Als je last hebt van de rook kan het ook niet goed zijn voor je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wierook is rook, net als van kaarsen en van sigaretten, en als je daar gevoelig voor bent, kun je daar last van hebben. Zelfs de geur van wierrook als die NIET meer brandt zijn - zoals alle geuren- kleine deeltjes die de luchtwegen erg kunnen prikkelen. (Daar heb ik zelf vrij veel last van, ook van parfums en luchtverfrissers e.d.).

Hoe gezond het is , geeft je lichaam dus duidelijk zelf aan : niet.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het is dus eigenlijk vergelijkbaar met roken, en eveneens gevaarlijker naarmate je het vaker doet / er meer van binnenkrijgt.

Toegevoegd na 56 minuten:
(Ik moet dan ook stiekem altijd wel een beetje lachen om mensen die niet tegen sigarettenrook (zeggen te) kunnen, maar wel hun huis blauw zetten met wierook. Het KAN dus ook tussen de oortjes zitten ;-) )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Giller, je 2 toevoeging: heb dat een keer gezegd tegen een notoire anti-roker in een blauwe wierookwalmhuis.... hahahahaha.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zeg het niet meer hardop ; krijg je ruzie en scheve gezichten en HEEL veel onbegrip van. Maar ik gniffel wel zachtjes bij mezelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeeeeerlijk!!!!
Die rook is zelfs puur ongezond. Rook binnenkrijgen in je longen is nooit goed.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze hebben er onderzoek na gedaan en daar is uit gebleken dat die rook niet schadelijk is .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas voor jou..maar onderzoek heeft juist uitgewezen dat die rook (zeer) schadelijk is. Het is, strik genomen, zelfs niet toegestaan wierook te demonstreren in winkels die dergelijke artikelen verkopen. Groet, Ton