bestaan er orthopedische schoenen die niet lelijk zijn?

Mijn moeder en ik vinden de nieuwe orthopedische schoenen die ze aangemeten kreeg op een kliniek oerlelijk.
Het is een soort van in elkaar geknutselde schoen maar dan wel met de zool aan een kant wat centimeters hoger dit omdat er een verschil in de lengte van de benen was ontstaan door een ongeluk . De kleur is zwart. Er is geen leder gebruikt alleen maar kunststof. Lekker zitten ze helemaal niet de schoen is stug. Het lopen voelt raar en onnatuurlijk omdat de voeten er zo stijf in zitten. Wie weet of er ook orthopedische schoenen te krijgen zijn die mooi zijn en fijn lopen. In geval ze peperduur zijn is er een mogelijkheid om iets van het ziekenfonds terug te krijgen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Ik heb al jaren orthopedische schoenen, en ken veel mensen die ze ook hebben. Alle orthopedisch schoenmakers die ik ken, zien het als een uitdaging om een schoen te maken die leuk is, past bij de klant, en die vooral de klant mooi vindt.

Mijn schoenmaker werkt het liefst met een plaatje: ik neem een foto of plaatje mee van een schoen die ik mooi vindt, en hij maakt die na, maar dan met de specificaties die passen bij mijn voeten. Andere schoenmakers hebben hun eigen catalogus, en proberen de schoenen na te maken naar de schoenen die daarin te vinden zijn.

Als het gaat om een "in elkaar geknutselde schoen", waarbij je moeder totaal geen inspraak heeft gehad in het materiaal en de kleur, zijn dat dan niet de proefschoenen? Er wordt altijd eerst een paar schoenen op proef gemaakt om te kijken of het type schoen dat is voorgeschreven, ook gaat werken. Sommige schoenmakers maken de proefschoenen van vilt, anderen van restmateriaal van andere schoenen.

Vraag de schoenmaker ernaar, die heeft een verzameling aan stalen van materialen en kleuren waar je moeder uit zou kunnen kiezen. Ook het model is vaak nagemaakt van een schoen die de klant zelf leuk vindt. Natuurlijk is dat wel gebonden aan de eisen die er medisch gezien zijn: zo zal in mijn geval een schoen altijd halfhoog moeten zijn, kan ik geen hakken dragen, en is de schoen altijd net even wat groter omdat anders de aanpassingen aan de binnenkant er niet inpassen. Binnen die specificaties is werkelijk alles te maken. De enige andere grens is het materiaal en de vaardigheid van de schoenmaker.

De eigen bijdrages voor orthopedische schoenen zijn voor elke verzekering gelijk, alleen zijn er een paar die vanuit de hogere aanvullende pakketten ook de eigen bijdrage vergoeden. Daarnaast zijn er regels over hoelang je met een paar moet doen. Er worden geen extra kosten in rekening gebracht voor het materiaal, tenzij iemand gewoon op eigen kosten de schoenen wil laten maken.

Uit je verhaal begrijp ik dat je moeder in elk geval een verhoogde zool nodig heeft aan één kant. Als dat de enige aanpassing is, hoeven daar geen speciale schoenen voor gemaakt te worden, maar zullen óf de confectieschoenen aangepast worden, óf zal een semi-orthopedische schoen voldoende zijn. Als er nog meer problemen zijn, waardoor het noodzakelijk is dat er wél een schoen op maat wordt gemaakt, zal een specialist dit voor moeten schrijven, en worden ze (minus de eigen bijdrage) gewoon vergoed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wow ; beste antwoord.

Andere antwoorden (3)

Er zijn veel vooroordelen ten aanzien van orthopedisch schoeisel.
Ze zouden bijvoorbeeld lelijk, zwaar en stijf zijn. Ook zou er geen inspraak mogelijk zijn qua kleur en model. Dit alles is echter niet waar.
Wij worden als orthopedisch schoentechnici geconfronteerd met het probleem dat de “lelijke” orthopedische schoenen opvallen.Hierdoor ontstaan de vooroordelen. Helaas ziet niemand de mooie orthopedische schoenen, deze vallen immers niet op in het straatbeeld.

http://hulpmiddelen.vsn.nl/page/Hulpmiddelen-detail/309/orthopedische-schoenen

Het kan dus wel.

Mooi is natuurlijk subjectief, maar hier staat:

Steunzolen en orthopedische schoenen worden in eigen atelier vervaardigd.

Volgens voorschrift en in samenspraak met de arts worden met de klant snit, model en kleur besproken.

http://www.schoenenvanaken.be/nl/orthopedie?gclid=CKCwmN-H760CFUOEDgodhxAKtg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor, Janny, de Nimco in Nijmegen heeft hele leuke moderne orthopedische schoenen. Ze worden dan op maat voor je moeder aangepast. Ik kan me voorstellen dat ze in de kliniek (Sint Maartenskliniek?) een soort van doorsnee schoenen hebben die de meeste mensen passen. Het verschil in de zool zal je blijven houden bij een beenlengteverschil, maar als dat niet al te groot is dan kan het misschien ook worden opgelost met een inlegzooltje, zoals ik zelf heb. Dat de schoenen hard en stug zijn en niet lekker zitten dat is normaal, omdat ze helemaal voor je moeder op maat gemaakt zijn. Voor die tijd had ze waarschijnlijk schoenen waar ze aan gewend was en nu zitten haar voeten "opgesloten" in die schoenen. Dat is ook precies de bedoeling van die schoenen, dus daar zal ze aan moeten wennen. De schoenen moeten goed steun geven, want anders heeft jouw moeder er nog niets aan. Ik weet natuurlijk niet waar jullie wonen, maar als je googled op orthopedische schoenen dan zie je door het hele land verspreid allerlei bedrijven die deze schoenen aanbieden, ook leuke vlotte modellen. Veel succes :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schoenen die klaarstaan en daarna op maat worden aangepast, zijn semi-orthopedische schoenen. Bij orthopedische maatschoenen kun je ze niet uitzoeken uit het schap, want die worden 'from scratch' voor jou gemaakt.
Er zijn zeker tegenwoordig heel mooie orthopedische schoenen te krijgen, maar het hangt er natuurlijk wel sterk vanaf wat er eventueel door het ziekenfonds vergoed wordt, welke verzekering je hebt en wat je eigen bijdrage is of je je dat ook kunt permitteren.

Hoe zuinig je ook bent, schoenen hebben niet het eeuwige leven, en op maat gemaakte schoenen zijn duur. Niet een beetje duur, maar DUUR met een hoofdletter D.

Ze kan dus ongetwijfeld echt heel mooie schoenen naar wens laten maken, maar de vraag is of ze ze kan betalen, hoe lullig dat ook klinkt.
In de link wat info over vergoedingen van een willekeurige verzekering ; vraag bij je eigen verzekering na wat voor mogelijkheden er zijn. Een aanvullende verzekering is in dit geval denk ik zeker aan te bevelen.

Maar hoe mooie schoenen ze ook kunnen maken, je houdt natuurlijk wel beperkingen op het gebied van uiterlijk die rechtstreeks met de afwijking / correctie te maken hebben. Een schoen met een enkelversteviging, en een verhoogde zool wordt nooit een elegante pumb.
Het is dus maar de vraag of een beter uiterlijk ook een beter 'draagcomfort' inhoud ; dit stugge , onnatuurlijke kan best bij het model schoen horen dat ze nu eenmaal nodig heeft om ernstiger klachten in de toekomst te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigen bijdrag is voor elke verzekering gelijk, dus dat maakt niet uit. Alleen als je echt heel aparte eisen stelt, kan het zijn dat een schoenmaker vindt dat hij dat niet hoeft te leveren, als je bijvoorbeeld materiaal wilt waar de schoenmaker nooit mee werkt. Ik had één keer het idee om linnen zomerschoenen te laten maken, en dat ging niet door omdat de schoenmaker het materiaal niet had. Maar het model, de vlakverdeling, de kleuren van de vlakken, het materiaal, alles kun je tegenwoordig zelf kiezen. Aan een aanvullende verzekering zul je in de meeste gevallen weinig hebben: ik heb een erg uitgebreide aanvullende verzekering die ook de eigen bijdrage vergoedt, maar dat komt zo weinig voor, dat ze me bij de schoenmakerij niet eens geloofden toen ik zei dat ze de eigen bijdrage ook direct aan de verzekering konden factureren. In alle andere gevallen geldt de wettelijke eigen bijdrage van 139 euro per paar in 2012. Helemaal eens trouwens met je laatste alinea. Kijk even naar mijn eigen schoenen: neuh, dat worden geen pumps ;-). Maar ik krijg vaak complimenten over mijn schoenen, en mijn specialist zuchtte ooit terwijl hij ernaar keek, en vroeg mij waarom ik nu nóg geen orthopedische schoenen had. Dus slecht zien ze er niet uit.