waar komt de naam Achillespees vandaan ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bekijk de film Troy en je weet precies waarom ze het zo noemen.

Het beste antwoord

De pees ontleent zijn naam aan een mythe over de held Achilles uit de Griekse mythologie. Zijn moeder Thetis besloot hem onaantastbaar te maken, door hem als baby onder te dompelen in de rivier Styx, waarvan de wateren de mogelijkheid hadden om dit te doen. Zij hield de baby echter bij zijn hiel vast en vergat om die eveneens onder te dompelen, waardoor dit zijn enige kwetsbare plek werd. Hij werd later tijdens de Trojaanse Oorlog door een pijl, geschoten door Paris, in zijn hiel gedood.

Achilleshiel is een uitdrukking voor de enige kwetsbare plek in iets of iemand (in verwijzing naar het Achilles-verhaal uit de Griekse mythologie).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
darnit, te laat :P +

Andere antwoorden (4)

Wat TrickyDicky zegt, maar vooruit dan maar:

Uit de griekse mythologie.

De griekse held Achilles was onkwetsbaar, en onverslaanbaar in het gevecht. Behalve aan 1 plek. En jij mag raden welke :P

Die zwakke plek werd ook zijn ondergang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zij gingen naar Troje om Helena, die door de Trojanen was gestolen terug te winnen. De grote held bij de Grieken was Achilles, die onoverwinnelijk was, behalve op een plek, zijn achillespees. Hij stierf door een pijl in zijn Achillespees, afgevuurd door de goden.
fremar
12 jaar geleden
Achilles was een griekse held die door zijn moeder na zijn geboorte onkwetsbaar was gemaakt door hem in het water van n bepaalde rivier te dompelen. Ze moest het kind echter vasthouden,en deed dat aan zijn hiel. Dit was de enige plek waar Achilles kwetsbaar was. Natuurlijk achterhaalde de vijand dit geheim en schoot een pijl door zijn hiel, met het gevolg dat hij toch stierf.
Hieruit is dat deel van de hiel waarbij hij vastgehouden wordt achilleshiel of pees genoemd
Als iemand het dus heeft over zijn achilleshiel wordt dus zijn kwetsbare plek bedoeld.
Als je het uitgebreide verhaal wilt, lees dan de griekse mythen en sagen
anneliez
12 jaar geleden
Een Griekse schrijver (Homerus) schreef de Iliad, een klassiek werk over de Trojaanse oorlog.
Eén van de hoofdfiguren in het boek heet Achilles. Achilles' moeder, de nimf Thetis, dompelde hem als baby onder in de rivier 'Styx', die in de Griekse mythologie de grens vormt tussen de aarde en de onderwereld, om hem onkwetsbaar te maken. Ze moest hem alleen wel vasthouden en deed dit bij zijn voetje, waar de Achillespees zit. Omdat daar geen water bij kon komen, bleef dat zijn zwakke plek. Later is de uitdrukking in taal in gebruik genomen om een figuurlijke zwakke plek aan te duiden, maar letterlijk is de Achillespees van het menselijk lichaam één van de gevoeligste plekken.