Dit kan verschillende oorzaken hebben; bij vrouwen menstruatiekrampen, teveel (of te weinig) gegeten, te vet gegeten, maar ook bij ernstigere zaken als een blindedarmontsteking kan dit een symptoom zijn.
Hier is naar mijn idee geen eenduidig antwoord op te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan allerlei oorzaken hebben. Het kan een probleem zijn met de maag, met de darmen, of met andere inwendige organen. Je kunt buikpijn hebben omdat je ongesteld bent, omdat je een ontsteking hebt van je darmen, omdat je obstipatie hebt, omdat je een virus hebt, of 'gewoon' omdat je onder stress staat, en dat zich nu eenmaal ergens moet uiten.

Als er geen duidelijke medische oorzaak is, heeft het vaak te maken met een prikkelbare dikke darm, dat is een aandoening waarvan de oorzaak niet bekend is. Het zorgt voor o.a. buikpijn, winderigheid, diarree en/of obstipatie. Waarschijnlijk omdat de darmwand veel sneller geprikkeld reageert op normale prikkels, en bepaalde voeding, maar ook stress, dan minder goed wordt verdragen.

Maar je kunt natuurlijk ook buikpijn hebben omdat je een acute blindedarmontsteking hebt, omdat je spierpijn hebt, omdat je een urineweginfectie hebt, of omdat je een virus heb opgelopen. Buikpijn kan echt ontzettend veel verschillende oorzaken hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Buikpijn is de meest voorkomende pijn,dat is ergens wel
logisch,je buik heeft zo veel te verwerken je darmen
blaas, gal en ik weet nog wat niet meer,en dan nog de grootste boosdoener, spanning als er maar wat is in ons leven wat spanning geeft,buikpijn. en vrouwen hebben uiteraard elke maand ook nog eens last van buikpijn.
12 jaar geleden
Je buikholte bevat verschillende organen. Buikpijn kan dan ook verschillende oorzaken hebben. Over het algemeen is de oorzaak van buikpijn niet ernstig. De plaats en ernst van de pijn kunnen veel zeggen over waar de oorzaak ligt, maar vaak zijn ook andere klachten belangrijk om met zekerheid een diagnose te kunnen stellen.

Een krampachtige pijn door de hele buik heen heeft vaak te maken met de spijsvertering. Voedselvergiftiging, verstopping (obstipatie) of iets verkeerds gegeten of te snel gegeten hebben kunnen hiervan de oorzaak zijn.
Diverse ingewandsstoornissen die buikpijn veroorzaken resulteren in buikgriep met diarree.
Een koliekpijn rechtsboven in de buik wordt vaak veroorzaakt door galstenen.
Een brandende pijn boven in het midden van de buik kan komen door maagproblemen zoals een maagzweer.
Een zeurende, heftige buikpijn rechtsonder in de buik kan wijzen op blindedarmontsteking.
Pijn in de onderbuik, eventueel ook in de rug, treedt op bij menstruatie en blaasontsteking. Als een pijn door blaasontsteking aanhoudt, kan de ontsteking zich mogelijk uitbreiden tot een nierbekkenontsteking.
Buikpijn kan te maken hebben met een prikkeling van het buikvlies. Dit kan bijvoorbeeld door een ontsteking komen.