Hoe kan een man zijn vrouw herkennen die een boerka draagt?

Op een drukke markt in Kabul waar ze allemaal boerka's dragen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Het antwoord is door de anderen al gegeven maar ik wil het volgende toevoegen. Volgens Wikipedia (engelse versie, zoek op 'burqa') was de boerka al een gebruik lang voordat de islam haar intrede deed, om zich tegen het zand van de woestijn te beschermen, een kledingstuk voor mannen en vrouwen. Bovendien beschermde de boerka de vrouwen en kinderen tegen rooftochten die andere stammen hielden om de jonge vrouwen te ontvoeren om hun eigen stam te doen groeien.
De niqab (een andere vorm van gezichtsbekleding) was oorspronkelijk een dracht voor de aristocraten uit het Byzantijnse rijk en Perzie.
De boerka staat niet als voorschrift in de koran.
De boerka wordt vaak in verband gebracht met het woord: namus dat een mengeling is van bescheidenheid, eer, aandacht en respect.
Het zijn vooral de Salafi moslims die geloven in het dragen van de boerka of niqab. Dus niet alle.
Voordat de Taliban de macht greep in Afghanistan was het niet gebruikelijk voor een vrouw een boerka te dragen, het was een vrijwillige keuze. Nu is die plicht formeel afgeschaft maar uit veiligheid dragen de vrouwen het nog (er zijn altijd nog fanaten die geweld gebruiken tegen deze vrouwen).
De reden dat vrouwen zich kunnen bedekken is dat vrouwen zich geen zorgen hoeve te maken over hun uiterlijk (ze kunnen bij wijze van spreken hun huiskleren aanhouden onder die jurk.
In Iran is het niet gebruikelijk.
Yemen: al sinds het begin der tijden een gebruik.
Saoudi Arabie: alleen in bepaalde historische steden (Mekka, Medina).
In alle andere islamistische landen bepaald de traditie van de vrouw zelf of zij het wil dragen of niet.

Dat gepraat over mannen die bepalen wat de vrouw moeten doen of dat de vrouw achter de man moet lopen of zulk gedrag, is geen voorschrift van het geloof maar meer de traditie (opvoeding) van de personen in kwestie.

In Nederland vinden bepaalde mannen het steeds stoer om te vertellen dat hun vrouw elke avond met een borrelhapje en biertje komt aansnellen, dat ze niets doen in het huishouden of aan de verzorging van de kinderen. En sommige vrouwen vinden het gewoon dat te aanvaarden. Of te stoppen of minder te werken als er kinderen op komst zijn. Is daarmee iedere Nederlandse man en vrouw ouderwets of vrouwonvriendelijk ofzo? Ligt volgens mij meer aan de eigen keuzes (tradities, opvoeding) van de man en vrouw op wie dat betrekking heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

De man hoeft zijn vrouw niet te herkennen. De vrouw moet volgzaam en gehoorzaam zijn. Het is haar taak de man te herkennen.

Overigens mag je in veel landen wel enige versiering op je boerka aanbrengen.
Cryofiel
14 jaar geleden
Een man hoeft zijn vrouw niet te herkennen op de markt... De vrouw gaat naar de markt voor de man, daarom hoeft de man zelf niet naar de markt... En daarom is de vrouw voor iedereen onherkenbaar...

De reden is simpel, als een vrouw niet een burka zou dragen dan kan de man seksuele gevoelens krijgen en dan moet hij de vrouw verkrachten, want hij is toch een echte man... Het mag niet volgens de wet, het verkrachten, maar als de vrouw de burka niet draagt, dan gaat de man wel vrijuit... Daarom dat ze in die streken echt wel zorgt dat de vrouwen hun burka dragen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als man hoor je een vrouw in boerka niet aan te spreken, dus kun je haar ook niet aan haar stem herkennen. Een vrouw in boerka is onherkenbaar. Maar een vrouw in boerka zal altijd haar man volgen, zo is dat haar geleerd en daar zal de man haar aan herkennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
leuk dat je de vorige 2 antwoorden even samenvat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vind ik ook +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ideale maatschappij !
Natuurlijk! Aan de geur van haar zweet... (warm in de zon in burka, dus veel zweet)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij herkent haar aan zijn kinderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 leuk toetje(dat kindje)
Aan haar schoenen natuurlijk hij heeft die namelijk zelf voor haar gekocht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even haar mobieltje bellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat kan hij niet, en zoals andere antwoorden al zeggen hoeft hij dat ook niet, want de vrouw volgt de man op enige afstand. Hij weet dus waar ze uithangt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha, wat een humor