Vinden jullie de kinderen tegenwoordig ook al zo snel in hun ontwikkeling?

Ik vind eigenlijk vooral de meisjes tegenwoordig al vroegrijp. Dan bedoel ik eigenlijk vooral de lichamelijke ontwikkeling . Het lijkt wel of dit steeds eerder begint.
Zelf denk ik dat het door alle hormonen in vlees komt en de toevoegingen in voedingsmiddelen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

De hormonen in vlees en toevoegingen ed kunnen hier goed een oorzaak van zijn, dit denk ik ook altijd als ik naar mijn lange zoons kijk (17 jaar 198, 14 jaar 184).
Verder hangt ontwikkeling ook samen met wat er aangeboden wordt om een kind heen, de media dus en daar is een enorme verandering in gekomen. Kinderen weten veel meer dan ik op dezelfde leeftijd, ik was met mijn 11 jaar echt nog niet met politiek bezig, nu wel via jeugdjournaal en internet. Of we hier blij mee moeten zijn weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je laatste zin is de spijker op zijn kop. Misschien moet de huwbare leeftijd naar beneden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals is onze maatachappij toch geworden. Alles moet hoger, langer, breder, mooier,productiever, gekker maar vooral SNELLER
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is dit niet de natuur.

Nu wachten we veel langer met het krijgen van kinderen. 40+ is niet eens raar meer.

Wil de natuur daar niet op gaan reageren?
Alleen maar om de balans te behouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ludiek..
+1 als ik kon
Ik denk dat het voornamelijk te maken heeft met de uitstekende voedingssituatie van kinderen die we al enkele generaties hebben (hoewel ik de stelling wel aan durf dat het dertig jaar geleden iets beter was dan nu). Mar schaarste is er zeker niet, en ja, hormonen uit met name vlees (en dan niet zozeer illegale glenbuterol enzo, maar ook de hormonen die van nature in vlees voorkomen en die we met onze overconsumptie hiervan binnen kunnen krijgen) zullen ongetwijfeld een rol kunnen spelen. En niet alleen voeding ; ook het feit dat we nauwelijks energie hoeven te gebruiken om bijvoorbeeld ons lichaam warm te houden of ons voort te bewegen maakt energie vrij voor andere zaken doe normaliter op natuurlijke wijze vertraagd zouden optreden : groei en rijping.

In tegenstelling tot wat mensen nog wel eens denken, dat meisjes in primitieve culturen vroeger lichamelijk rijp en volwassen zijn, is dat beslist niet waar : 15, 16 jaar is een heel normale leeftijd voor een meisje om te gaan menstrueren. Hier ligt die al een tijdje onder de 13 !!!

Daarentegen duurt de geestelijke rijpheid in deze overgecompliceerde, vercommercialiseerde, ingewikkelde wereld, waarin kinderen echter heel lang in hun eigen kinderwereld leven, juist beduidend langer dan die van een primitef meisje in een eenvoudige (hoewel harde) wereld. Daardoor liggen de ideale leeftijden voor de voortplanting (lichamelijk en geestelijk) wel een beetje (ver) uit elkaar. En zijn ze zeker in het 'westerse' geval niet synchroon met elkaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kinderen die nu geboren worden zijn nieuwetijdskinderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ook wel eens medelijden met de kinderen van nu. In mijn kindertijd mocht ik heel lang kind zijn, zonder me zorgen te maken over de grotemensenwereld.
Nu worden kinderen al heel vroeg geconfronteerd met de wereld in zijn volle omvang. En met alle ellende zoals hongersnood, oorlogen, natuurrampen. Mijn wereld bestond uit het dorp waar ik naar school ging.
Dat is de vooruitgang.
Maar ik ben blij met mijn kindertijd en ik zou het de jeugd van nu ook graag gunnen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Deze overdenking staat naast de lichamelijke ontwikkeling en heeft er niet zo veel mee van doen.