Hoe kan ik het diëten/sporten volhouden en wat zou een goede manier zijn?

Ik heb overgewicht en vind het echt verschrikkelijk. Het is een nieuw jaar en dat maakt voor mij niet persé een verschil. Als mijn vakantie voorbij is (9 januari) ga ik beginnen. Ik wil gezonder eten en ook wat minder. Ik ga samen met mijn moeder ook één keer per week zwemmen, om mijn conditie op te bouwen. Als ik iets meer conditie heb, wil ik later ook beginnen met fitness.

Ik ben op mijn 12e afgevallen en het ging reuze goed. Ik hield het vol, tot er een dip moment was. Er was iets gebeurd, waardoor ik er geen zin meer in had. Ik ben toen weer aangekomen en sindsdien alleen maar meer. Ik probeerde het steeds, maar ik kon het gewoon niet volhouden.
Ik bleef lekkere dingen en ook teveel eten. Ik bewoog eigenlijk amper en dat wil ik zo graag veranderen.

Ik ben ontzettend gek op rijst/aardappels/pasta en vind het moeilijk daarmee te minderen. Ik ben niet heel dol op vlees, maar wel op groente. Ik houd totaal niet van brood en aangezien ik naar school ga, weet ik niet wat ik anders zou moeten nemen. Ik krijg ook snel weer trek. Weet iemand een 'menu' (richtlijn). En waar moet ik op letten als ik ga beginnen met fitness?

Toegevoegd na 7 minuten:
PS: Zijn er ook handige site's waar je dingen op kunt bijhouden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gerelateerde vragen
•Wat is een goede en verantwoordelijke manier van afvallen. ?
•afvallen en sporten
•Ga ik op deze manier afvallen?
•Ik heb veel overgewicht en wil graag afvallen. Ik weet niet zo goed hoe, is hardlopen een goede manier?

Het beste antwoord

Als je een flink aantal kilo’s wilt afvallen en daarna op gewicht wilt blijven raad ik je aan eerst eens na te denken over de manier waarop je je gewicht handhaaft. Begin er niet aan zolang je daar niet uit bent. De voornaamste reden van overgewicht is geen maat kunnen houden door geraffineerde koolhydraten, zoetigheid, light rotzooi, frisdranken en vruchtensap. Het gaat erom een gezonder voedingspatroon te ontdekken, niet om het calorieën tellen, hoewel het geen kwaad kan zo af en toe eens te berekenen of je op de goede weg bent.

Door alleen maar te kiezen voor volwaardige voedingsproducten, zoals volkorenbrood, groente, eieren, kaas, boter, zilvervliesrijst, volkorenpasta, voldoende vetten, in verhouding sowieso weinig koolhydraten etc. kom je een aardig eind om je gewicht onder controle te houden. Afvallen doe je met elke methode die je lang genoeg weet vol te houden. Echter, ook dan werkt aanpakken van de oorzaken, dus beperking van de koolhydraten het beste. Natuurlijk moet je op tijd stoppen met eten maar de ‘grap’ is namelijk dat je dit het beste lukt door die koolhydraten te beperken en op hongermomenten, ook als tussendoortje, iets eiwitrijks te nemen.

Een koolhydraatbeperkte methode die voor veel mensen goed werkt is ‘Grip op Koolhydraten’ van Yvonne Lemmers. Die werkt met gewoon voedsel van de slager, de visboer en de groenteboer en niet met peperdure eiwitshakes en dergelijke. Meer dan de aanschaf van een handig boekje als houvast heb je er niet voor nodig, hoewel ondersteuning op het forum aan te bevelen is. Klinkt als reclame maar ik ben er moeiteloos tien kilo mee afgevallen terwijl mijn conditie beter dan ooit was. Omdat je gedurende één uur per etmaal wel koolhydraten mag hoeft je sociale leven er ook al niet onder te lijden en kun je zo goed als normaal meedoen met etentjes en dergelijke, terwijl je toch afvalt.

Toegevoegd na 6 minuten:
Bewegen is belangrijk om je insuline- en glucosehuishouding gezond te blijven, het helpt om spierafbraak te voorkomen en het is goed voor de botopbouw. Je verbrandt er calorieën mee maar je krijgt er ook honger van. Daarom ligt de nadruk op voeding. Eén- of tweemaal een halfuur stevig bewegen is voldoende. Sporten is prima maar doe dat vooral als je er aardigheid in hebt of voor je conditie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik herhaal mijn antwoord nog maar eens, pas 18 uur geleden heb ik dit geschreven en dat is nog steeds geldig:

De site van het voedingscentrum staat vol ideen.
http://www.voedingscentrum.nl/nl/jij-kan-kiezen/eten-is-om-op-te-eten.aspx?gclid=COTHwp_kt60CFVFI3god2T698g

Een overzicht van alle dieten.
http://www.dietenlijst.nl/

http://www.weightwatchers.nl/templates/marketing/Landing_1col_nonav.aspx?PageId=1039991

Site waar je je eigen voedings- en beweegpatroon kan invoeren. Gratis.
Leuk en leerzaam,
http://www.valtaf.nl/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt ook gelijk beginnen met fitness inplaats van eerst te zwemmen.
(Cardio)Fitness is juist bedoeld om een betere conditie op te bouwen.
Natuurlijk is het allerbest om te zwemmen en fitnessen.

Verder zou ik qua voeding zeker niet opeens heel weinig gaan eten, hierdoor ga je namelijk nog meer vet op slaan.
Wat je wel kan dien is gezonder eten, en niet steeds rond de snoep kast hangen.
Ook is het bij afvallen wel zo verstandig dat je vooral minder koolhydraten eet.

In iedergeval moet je nooit zomaar beginnen met afvallen, en uit je zelf iets doen.
Lees je van te voren goed en goed in.
(Maar ik heb het idee dat je dat al aan het doen bent)

Verder om even antwoord te geven op jouw vraag over hoe je het allemaal kan volhouden:
Natuurlijk is dit in het begin erg moeilijk, en zul je het af entoe zeker zwaar hebben.
Maar de sleutel tot alles is doorzettingsvermogen.
Je moet blijven doorzetten en je gedachte houden bij het feit dat je over een tijdje torts mag zijn over het behaalde resultaat!

Na een tijdje door te zetten zul je zien dat alles helemaal niet meer zo zwaar is, je zult fitter, gezonder en ook blijer worden van het sporten.
En niet te vergeten trotser wanneer je het resultaat haalt dat je altijd al wilde.
Je zult na een tijdje sporten er dus ook steeds meer zin in hebben aangezien je er werkelijk beter door voelt.

En ga naast het fitnesse eens een rondje rennen, of een actieve sport zoals tennis, of iets anders dat je leuk vind.
Doe in iedergeval iets actiefs!
En niet bijvoorbeeld de hele dag achter de pc hangen(worden mensen trouwens vaak depri van)

Ik hoop dat ik je hier wat mee geholpen heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Heb je deze site toevallig gelezen?
http://www.slank-en-sterk.nl/
Het is bijna alsof je aan het overschrijven bent ;-)
(en dat is als compliment bedoeld hoor) @Samchi: een top site met veel bruikbare informatie. Sommige dingen klinken misschien raar, maar ze leggen het goed uit en het klopt wat ze zeggen.
't klinkt misschien flauw, alle mooie (en vast wel ware) woorden ten spijt, maar: je moet het 'gewoon doen'.

Ik vermoed dat wanneer je honger hebt of naar het toilet moet je ook niet eerst allerlei wetenschappelijke theorieën op gaat zetten hoe je eea. moet doen... Ook dat 'doe je gewoon'.

Dus: 'niet lullen maar poetsen'... ;-)