Wat is het verschil tussen een klassieke sauna en een infrarood sauna???

Ik heb gehoord dat infrarood sauna veel effectiever en gezonder is dan een klassieke sauna, klopt dat?

Wat zijn de voornamelijke verschillen eigenlijk?

(In de dure sportschool waar ik nu zit is er alleen maar een gewone sauna aanwezig is...)

En een vraagje i.v.m. douchen na de sauna;

ik zie de meeste mensen na een sauna beurt zich snel even wassen met ijskoud water, moet dat???

Ik kan helaas niet tegen koude :(

Tips en adviezen zijn meer als welkom

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die kou is lekker (en goed) hoor als je warm bent.
Je kan de koude ook opbouwen, door eerst een douche te nemen. (zelfs een lauwe douche voelt koud aan) kijk ook bij stap 6:
http://www.saunaenthermen.nl/blog/sauna-regels

Antwoorden (4)

Een infrarood sauna is fijn voor je spieren en gewrichten. Het is daar niet zo warm als in een sauna en door de lampen komt bij warmte goed bij je spieren en gewrichten. Vooral als je dus last hebt van je rug bijvoorbeeld is dat prettig omdat je naderhand voelt dat het beter aanvoelt. Een sauna is veel heter. Zo'n ijsbad na een sauna bezoek is niet verplicht maar wel aan te raden. Het is goed voor je bloedsomloop. Maar als je het niet wil, is mijn mening dat je het ook niet moet doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn moeder heeft fibromyalgie en heeft voor haar zelf een infrarood sauna aangeschaft ze heeft hier veel baat bij omdat het dieper doordringt tot de spieren.
Je hebt ook wel infraroodsauna's waar je tegen betaling gebruik van mag maken dan kan je zelf het verschil beoordelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je niet houdt van de sauna, dan moet je daar niet in gaan.
Dat doe je namelijk voor je ontspanning, om te relaxen.

Als je wel houdt van de sauna, dan zijn er 7 stappen die je zou moeten doorlopen:

1. douchen en goed afdrogen.
2. niet te veel eten vantevoren, ook niet met een nuchtere maag gaan.
3. Na het douchen en afdrogen eerst het warme voetenbad. Daardoor komt je lichaam alvast een beetje op temperatuur.
4. in de saunacabine op de gewenste hoogte zitten of liggen. Laag beginnen, daar is het het minst heet.
Zo'n 15 minuten, maar als je je niet lekker voelt er eerder uit.
5. Nu volgt misschien wel het belangrijkste van een saunagang: Het Koelproces!
>>>>Lees er in de link meer over.
Maar als je niet tegen koude kan, dan kan je dat vaak wel als je in de sauna goed verhit bent geraakt.
En anders wen je er wel aan en het hoort er echt bij.
6. Nadat je lekker bent afgekoeld weer het voetenbad.
7. Uitrusten. En iets drinken.

http://www.mediorweb.nl/nieuws/sauna_wellness/saunagang_in_7_stappen_een_saunagang_doorlopen

Dan de infrarood sauna.
http://www.infrarood.net/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een infrarood sauna heeft veel meer dieptewerking in de spieren vanwege de rode lampen (infrarood)
een sauna is een cabine die heel warm gestookt word dmv een kachel. Waar kleine hoeveelheden water opgegooit word, wat de luchtvochtigheid omhoog brengt.
Infrarood is ook warm voelt wat 'lauwer', en word het water opgegooit ,maar op de spieren werkt t wel echt meer. De warmte van een sauna heeft dit natuurlijk ook, maar minder..

afkoelen is wel een must. Je lichaam heeft dat nodig. Daar moet je je even overheen zetten. Anders heb je best grote kans op hoofdpijn of je blijft je heel loom voelen of lang nazweten ook wanneer je je kleren weer aan hebt.

Toegevoegd na 1 minuut:
word GEEN water opgegooid bedoel ik (in een infrarood)