Word een 2de lijns psycholoog helemaal vergoed? leesbeschrijving

Vanaf Februari zit ik bij een psycholoog en kom ik ook af en toe bij de psychiater. Ik ben door de huisarts door gestuurd, ik heb een aantal gesprekken gehad en ben toen binnen de reinier van arkel groep door gestuurd naar de psycholoog en psychiater. Hier heb ik nooit een rekening van gehad. Er werd me verteld dat het dan 2e lijns is. Nu ben ik al de hele week bezig met een andere zorg verzekering en moet ik invullen hoeveel zittingen ik verwacht te ga krijgen. (dit is bij aanvullend) Maar nu is mijn vraag. Heb ik dit wel nodig als het 2de lijns is? En word dat vergoed.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Bij 2e lijn hoef je niet het aantal zittingen te schatten.
Je dossier loopt een jaar. Jouw is geopend in feb 2011 en wordt gesloten feb 2012. Als je niet uitbehandeld bent openen ze meteen een nieuw dossier, maar moet je gaan betalen. Dat wordt 200 euro per jaar.
Ik heb t helemaal uit laten zoeken want ik snapte er ook geen drol van.
Ik geloof zelfs, maar dat weet ik niet zeker, dat vanaf 2012 ook je eigen risico in rekenkng word gebracht van 220. Dan moet je dus 220 + 200 betalen.
Van 2011 krijg je geen rekening.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit jaar wordt tweedelijns-GGZ nog volledig vergoed. Helaas volgend jaar niet meer: er gaat dan een aanvullende eigen bijdrage gelden, met een maximum van 200 euro per jaar. Dit komt nog bovenop het gewone eigen risico, dat volgend jaar 220 euro zal zijn. Mogelijk kom je wel in aanmerking voor een vergoeding vanuit de WTCG voor chronisch zieken als je langdurig onder behandeling bent en/of bepaalde medicatie gebruikt. Dit wordt automatisch uitgekeerd wanneer je ervoor in aanmerking komt.

Voor de tweedelijns-GGZ is het aantal zittingen dus niet echt van belang. Alleen voor kortdurende behandelingen, die in totaal minder dan 100 minuten duren (bijvoorbeeld als je slechts 3 sessies van 30 minuten hebt gevolgd) betaal je hooguit 100 euro aan eigen bijdrage. Voor het overige is dat dus 200. Hierna wordt de ambulante hulp (dus wanneer je niet bent opgenomen) volledig vergoed.

Bij je zorgverzekering zal deze vorm van zorg waarschijnlijk te vinden zijn onder het kopje "ambulante geestelijke gezondheidszorg", en je moet dan zoeken in de zorg in het basispakket. Voor behandeling door een psycholoog in de eerste lijn geldt dat je volgend jaar nog hooguit 5 behandelingen uit het basispakket vergoed krijgt, met een eigen bijdrage van 20 euro per sessie. Dan is je aanvullende pakket relevant, omdat die vaak nog extra sessies vergoeden bovenop die eerste 5, én sommige zorgverzekeraars ook die eigen bijdrage van 20 euro per sessie vergoeden uit een aanvullend pakket. Maar het basispakket is voor elke verzekering hetzelfde, en voor behandeling in de tweede lijn zitten daar geen verschillen per zorgverzekeraar.