Waarom hebben kale mannen wel lichaamsbeharing

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de meest voorkomende kaalheid bij mannen wel ja.

Antwoorden (2)

Omdat alleen hun haar op hun hoofd uitvalt. Niet op hun lijf zelf.
Veel succes
Liefs lianne
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat komt omdat bij kale mannen de haarzakjes op de hoofdhuid gevoelig worden voor het hormoon dihydrotestosteron (DHT) dat uit he mannelijk geslachtshormoon testosteron komt. Door DHT wordt de haargroei ontwikkeling verstoord in de gebieden waar DHT aan de haarzakjes hecht. Dit resulteert in één van de meest voorkomende vormen van mannelijke kaalheid.

DHT heeft geen effect op bijvoorbeeld schaamhaar. Dit was nog een item in de wetenschapsquiz.

In feite zorgt het DHT overigens ook voor het omgekeerde effect op lichaamsbeharing: het zorgt hier juist voor groei. Donshaartjes kunnen wat hardere haren worden en zo nadrukkelijker aanwezig.

Door dit effect kunnen ouder mannen dus kaler op de kop worden en langzaamaan steeds meer haar op andere plaatsen krijgen (armen, benen, rug, billen).